lördag 31 juli 2010

Såja ...



... nu är den första vinbärsbusken renplockad.

Och jag sitter på en liten pall och repar bären från grenarna och känner mig som min mamma.

Precis på pricken kan jag se henne framför mig .., se hur hon sitter där ute med ett förkläde på sig och en rostfri bytta i knäet .., och efteråt .., hur hon står vid spisen och kokar det som ska bli gelé och om och om igen testar hon att det håller ihop.

Efteråt ska det finnas massor med små burkar i matkällaren, märkta "Röd vinb.gelé".

Gelén plockas fram när vi ska äta stekt hare eller älg .., eller tjäder .., och ibland även till köttbullarna, gjorda på älgfärs.

Själv tyckte jag bäst om dom svarta vinbären.

Och här, i det gula huset, ska det kokas vinbärssaft.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Vad duktig du är /Agnetha

Elisabet. sa...

Agnetha: ja, jag känner mig som en Riktig Husmor ,-)

gunnar i vaplan sa...

Tänkte på era goda körsbär i dag när jag kollade in mina vinbärsbuskar som är fulla av gröna sura kart. Men snart så är dom mogna :-)

Nu snart har jag återupplivat min dator så att jag kan lägga ut bloggbilder...

Elisabet. sa...

gunnar: vi har ätit körsbär i parti och minut i dag .-)
Och nu är vinbärssaften klar! Riktigt god!

Suzan sa...

Mums!
Jag tycker bäst om de röda =)

Elisabet. sa...

Suzan: men saften blev god, må du tro ..-)

Margareta Lundgren sa...

Å vilka barndomsminnen dina kommentarer ger mig. Visst är det FANTASTISKT med vad som går att få från vinbärsbuskar - även om dom är röda!

Trillingnöten sa...

Åh vad underbart! Jag har inte haft vinbärsgele på över 5 år, men nu ska jag gå och köpa imorgon (jag är inte välsignad med en trädgård tyvärr!). Tack för det! Kramar

Elisabet. sa...

Margareta: och du kanske anar vilka känslor som rusade genom själen och kropper när jag satt där och kände mig som "mamma" ... Aldrig, aldrig någonsin kunde jag väl i min ungdom drömma om att jag skulle sitta där vid vinbärsbusken ....

Trillingnöten: men oj, ett alldeles nytt namn här .., välkommen! Jag älskar vinbärsgelé .-)

Anita sa...

Vinbärsgelé är gott! Fast jag gör hellre rönnbärsgelé - rönnbären ger en speciellt god smak, tycker jag.

Än dröjer det ett par veckor innan vinbären är klara. Just nu är det hjortron som gäller! Men det är mycket lite av dem i år tyvärr.

Ha det riktigt gott i landet Halland! Jag tror att du har det...

Kram Anita/Smulan