söndag 12 september 2010

Hälsning till anna i amerikat ...


I vanliga fall pratar han absolut inte så där.
Håll med om att liiite lik Peter Stormare är han allt.


På anna of swedens sida, där står att hon är listerlänning i själ och hjärta.

På Listerlandet har jag aldrig varit, förrän i helgen.

Det var ett annorlunda landskap .., och där fanns vackra trähus med massor med snickarglädje!

Tompe, pv:s kompis, han är född i Mjällby och när jag berättade för honom om anna som talar så gott om just Listerlandet .., då blev det så att kameran kom fram och nu skulle jag minsann få höra hur dialekten låter där ute vid havsbandet.

Och en liten hälsning blev det.

Det här är alltså till dig, anna of sweden.

11 kommentarer:

Tankevågor sa...

Jo...nog är det lite Stormare över honom allt. :-)

anna of sweden sa...

Men Elisabet. Vad underbart. Vilken ära! Jag har skrattat högt här borta i Amerikat.

Och till Peter, förlåt Tompe, kan du hälsa: "Tack kar!"
(Just det där "kar" är viktigt!)

Kram!

Evas blogg sa...

Stormare - javisst!

Elisabet. sa...

Londongirl och Eva: ja, han är rätt rejält lik Stormare, "men det har ingen sagt förut .., kan det vara möjligt?" sa han häpet.

anna of sweden: nå, kände du igen dialekten?

anna of sweden sa...

Klart att jag gjorde! :) Så pratar "alla" där vi har vår sommarstuga. Och i Mjällby handlar vi vår mat.

anna of sweden sa...

Klart att jag gjorde! :) Så pratar "alla" där vi har vår sommarstuga. Och i Mjällby handlar vi vår mat.

Elisabet. sa...

anna of sweden: för mig var det en totalt ny dialekt, hade aldrig hört den tidigare .-)

Och ja, det var vackert .., ANNORLUNDA mot för såväl Skåne som Halland. Svårt att peka ut vad egentligen .. men annorlunda.

Moster Mjölgumpa sa...

Jassau, du har färit omkring i hejlen o hamna pau Listalannet bland de aijslabreyja pöjkarna, kaa...

Elisabet. sa...

Moster Mjölgumpa: EXAKT så lät det när han pratade ..-)

Ja, när han visade hur man pratar där.

Dom bor i Djupekås med tomt som gränsar till vattnet .., så härlig liten by!

Och Lörby, jo, där körde vi som sagt förbi .-)

Är ni från det hållet båda två, eller ...?

Moster Mjölgumpa sa...

Nej vi är inte från Lister utan vi bor ju precis andra sidan gränsen, i Skåne. Men flera av våra arbetskamrater kommer från Lister så den där dialekten hör man varje dag...

Ulrika sa...

Å vilken fin hälsning från en av mina favoritbloggare till min andra favoritbloggare! :)