lördag 23 oktober 2010

Återkomsten ....

Pick-pick-på ekollonen ...
Den lille eken planterades av pv för kanske tio år sedan?
Och det ska jag säga er, att räfsa upp eklöv, är ingen höjdare!




Såja. 

Nu har han återvänt, han som hälsade på precis varje dag i vintras.

Det var herr Fasan som i vintras nästan retade livet ur den då väldigt ungdomlige sigge nilsson.

En sigge nilsson som ihärdigt försökte smyyyyyga sig på den där stora, kaxige typen med den pråliga fjäderdräkten.

Aldrig hann sigge upp honom!

Jag undrar jag hur det ska bli i vinter?

4 kommentarer:

Anitha sa...

Åh, vad jag saknar "våra" fasaner i Skåne. Hade drygt 100 st (!!!) i träden som kom nedflygande (läs:kraschlandade) varje morgon på gräsmattan nån meter ifrån mig. Helt underbart att sitta på brotrappan och se och höra dom komma.

Evas blogg sa...

Vilken otroligt vacker fågel! Det måste vara roligt att få sånt fint besök. Hoppas att Sigge inte hinner ikapp honom!

Tankevågor sa...

Vilken fin katt han är Sigge....måste säga att vi är allt lite svaga för honom här. Han är ju så himla söt och så otroligt lik vår Merlin, gammelkatten när han var ung. De har likadana ränder på frambenen och sånt där ljust under hakan. :-)

Elisabet. sa...

Anitha: när jag bodde med exet ute på landet, vimlade det av fasaner på tomten, för godsägaren hade uppfödning av just såna fåglar.
På hösten kom eleganta jägare i flock, tillsammans med godsägaren, (även kungen ibland) och så var det då jakt på fasaner.
Dom var ju nästan tama, så det var mer en SLAKT. Hemskt!

Eva: det är riskfritt och en fasan är för stor för sigge ,-)

Londongirl: ja, han är så personlig .., prat-jamar på ett helt annat sätt än pElle, som för övrigt inte kommit ner från sängkammaren ännu, ja, klockan är ändå halv två!! (han måtte ha stor blåsa ...)