tisdag 5 oktober 2010

När det inte blir som man har tänkt sig ...



Så här lät det. Ja, det var inte mycket till film eller ljud.
Jag borde ha kollat upp det först.
Men tänk er skränet från HUNDRATALS fåglars som flyger hit och dit.


Tanken var att jag skulle ta bilen och köra till Varberg och där lyssna till den här mannen.

Han skulle nämligen föreläsa på Varbergs Teater klockan 19.00-pip.

Och jag tog bilen och körde de fem, sex milen norrut ., upptäckte att det bara var åtta mil kvar till Göteborg och tänkte att man hade lika gärna kunnat köra dit, bara för att det hade känts som så mycket frihet, men så blev det inte.

Och Varberg måste vara en av Sveriges vackraste städer!

Länge irrar jag runt och letar efter teatern .., jag kommer till Varbergs fästning och ser färjan från Danmark komma in mot land .., jag ser hundratals människor som motionerar - antingen joggar dom - eller så är det stavgång eller cykling och jag kommer ihåg att i Halland lever människorna längre än någon annanstans i vårt land.

Vid sextiden har jag hittat teatern och parkerar inte långt från biblioteket.

Kön ringlar sig utanför teaterntrén (då är det en timma kvar tills föreställningen ska börja) där är mest äldre herrar och damer och det visar sig snart att alla biljetter är slutsålda.

"Det var kö här redan vid halv sex ..", säger kvinnan i biljettluckan.

Oj, det var ju snopet.

Och det blir lite småprat med andra som möts av samma besked och det slår mig hur vänliga alla är och hur helt annorlunda dialekten är mot för i Halmstad.

Här är det på gränsen till göteborgska.

På väg tillbaka till bilen (men först köper jag ett föreläsningskort för 100 kr, vilket innebär att nästa gång kan jag bara passera kön och gå rakt in i salongen, dvs, om där finns lediga platser .., nu har jag betalat för hela säsongen - jättebilligt är det ju -!) blir jag stående och tittar rakt upp mot himlen.

Ett oändligt antal fåglar flygskriker där uppe i skyn!

Kajor, tror jag.

Och sen kör jag hemåt.

9 kommentarer:

Turtlan sa...

Aj då, det var ju synd.

Men men hoppas bättre tur nästa gång.

Det är ju inte så långa avstånd där i landet Halland som lite mer norröver.
På någon timme så är Du i Göteborg eller kanske i Helsingör.

Centralt utan tvekan :-)

Aloha!

Elisabet. sa...

Turtlan: absolut! Allt känns nära, men på ett annat sätt än i Ystad. Här är det nära till Göteborg och Grenå på Jylland (ja, nära och nära, men lätt att ta sig dit från Varberg) och bara 2 timmar till Malmö, knappt. Jo, det är allt bra .-)

mossfolk sa...

Asch, vilken otur!
Och jag vet precis hur det låter om de där kajflockarna. De flyger runt i kolossala moln över Örebro och är till ständig diskussion på såväl Ica som en mer politisk nivå. Jag vet också hur bilen ser ut när de, kajorna alltså, har haft sammanträde i trädet ovanför vår parkeringsplats...

Lyckliga Grodan sa...

varberg är fint, men det är att ta i att säga att de pratar göteborgska. fast visst är det skillnad mot halmstad, stor skillnad

Elisabet. sa...

mossfolk: men jag tycker att det är rätt läckert .. med hela flockarna .., fast kanske inte om man har dem tätt inpå sig ..-)

Härs och Tvärs: hördu madame, jag sa "nästan som ...." -)

Karin på FOX sa...

Skulle kunnat vara jag. Jag brukar inte boka, planera, beställa i tid... utan gör..... Och det blir inte alltid som man tänkt, men nåt blir det.

Elisabet. sa...

Karin: men man kunde inte köpa i förväg ..., och jag tänkte att mer än en timme innan föreställningen börjar .., nej?

Men så var det.

Och det blev bra ändå. En liten utflykt och nu vet jag ju till nästa gång precis var teatern är .-)

stationsvakt@gmail.com sa...

Det var sannerligen en kortfilm. :)

Elisabet. sa...

Johnny: ja, man kanske borde kolla innan man lägger in filmen .-)