tisdag 12 oktober 2010

"Nej, aldrig! Jag vill slippa ...!"

















Det var under mitt första eller andra år i butiken och nu var vi på kurs och skulle lära oss detta med kommunikation och allt möjligt annat.

Kursledaren delade in oss i grupper om två och två.

En i varje grupp skulle lämna rummet.

Jenny gick ut  - jag blev kvar -.

Och kursledaren sade att när vår grupp-partner kom tillbaka, skulle hon/han ombedas vittna om något trevligt från sin barndom, medan vi andra (vi som hade stannat kvar), skulle låtsas helt oberörda och totalt ointresserade av vad vår arbetskamrat berättade om.

"Nej, fy så hemskt, jag vill inte!" sa jag.

Hur lätt som helst var det att tänka sig känslan hos motparten.

Men jodå, det var bara att spela med, sa kursledaren.

Och Jenny började glatt, ja, nästan lyckligt .., att berätta om en resa på en färja och om glädjen hon som lillflicka hade känt och hon berättade om sin pappa och mamma och sin bror.., allt medan jag själv tittade ut genom fönstret .., suckade och suckade .., och förstrött tecknade sol efter sol på ett anteckningsblock.

"Men Bettan, du lyssnar ju inte!" sa Jenny, nästan bejdande efter en stund.

"Jodå, jag lyssnar ...", svarade jag och fortsatte med tecknandet.

Och Jenny .., hon tystnade till slut.

Ja, så blev det för allesammans; alla som inte visste vad som pågick.

Alla  t y s t n a d e  och slutade att berätta.

Därefter blev det förstås utvärdering av det hela och då, om inte förr, förstod var och en vad det betyder att inte bli synliggjord.

Att på ett sätt ... inte finnas till.

Det var vad vi lärde oss.

Lappen med alla solarna, sparade jag.

7 kommentarer:

anna of sweden sa...

Tänkvärt.

Steel City Anna sa...

Borde dom prova i riksdagen :)

Vonkis sa...

Säger som Anna of Sweden, tänkvärt.

Monet sa...

För JÄKLIGT säger jag som arbetat med information och kommunikation hela mitt yrkesliv.

Sånt där höll man på på 70-talet och det var många som efter den här sortens "seanser" antingen gick in i djupa depressioner eller t.o.m tog livet av sig.

Håller alltså inte med om att detta är tänkvärt. Jo, i en annan mening: man ska inte utsätta NÅGON medmänniska för elakheter, inte heller inte för den här sortens experiment. Det finns studier som visar att grupptrycket gör så att de flesta individer efter ett tag faktiskt kan tänka sig verklig uteslutning, på gränsen till tortyr. DET är tänkvärt!! Hur långt är vi beredda att gå??

Elisabet. sa...

till er alla: jag tycker att det var hemskt, men eftersom det hela varade bara några minuter (men hemskt ändå), så tror jag inte att det blev självmordstankar efteråt ,-)

Och det var rent OLUSTIGT att delta i detta ..,att göra nånting som totalt strider mot vad man själv känner för.

cruella sa...

Jag är inne på Monets spår - det här är trakasserier, även om det är övning. Och man kan faktiskt inte förutspå vart det tar vägen hos den som utsätts. Även om jag så klart förstår att det ger en effektiv tankeställare...

Elisabet. sa...

cruella: ja, det var olustigt, så hemskt!