fredag 31 december 2010

Gott Nytt År ..



Och här i det gula huset på kullen, pågår stor nyårsaftonsfest.

Ja, stor och stor.

Det är pv, jag själv, sigge nilsson och pElle.

Vad vi gör?

Vi tittar på tv (skidåkning, ett program om kungahuset .., lite sånt) .., pv kokar knäck (ännu mera!) .., jag fixar potatisgratäng och sås på Karl-Johan-svamp .., sen blir det lättstekt renfilé och ett gott vin till.

Amaryllisen blommar .., skymningen faller .., ikväll ska det lösas korsord .., ja, det blir en helt perfekt nyårsafton för den som inte är nån festmänniska.

Lugn och ro.

Kanske lite bokläsande, eller mera tv-tittande.

Kura i soffan Ektorp.

Man nästan skäms att skriva det.

För mig är detta drömmen.

32 kommentarer:

Ulrika sa...

Jag tycker det låter helt underbart, jag.

Gott nytt år på er där nere!
Kram kram!

Elisabet. sa...

Ulrika: om man svarar inom fem minuter, kan ju människor tro att man inte har något liv .., allra helst en nyårsafton ,-)
Men jag säger ändå att det är verkligen ÄR underbart, det här lugnet! (tack för snällord hos dig ....).

bloggtant sa...

Nog tycker jag också att det låter underbart.
Själv blir jag kvar på sjukahuset med två salskompisar på 80-plus varav ingen hör;)

betttankax sa...

Låter alldeles alldeles underbart!! Kommer inte ihåg om jag tidigare önskat Gott Nytt År??? men nu önskar jag det till er igen!!:)

Anita sa...

Samma här! Vi ska kura på tu man hand tillsammans ikväll med våra tre hundar. Det känns så bra!

Ris och räkgryta och vitt vin. Och sedan somnar jag så gott... ;)

I morgon blir det familjemiddag, men den här kvällen är vår egen.

Önskar er en riktigt skön kväll och Gott Nytt År!

Bloggblad sa...

Det var mig en rejäl årskrönika! Hos mig blir det ingen, det tar för lång tid att lägga in bilder - och det skulle bli så missvisande tjosanlyckligt eftersom jag inte skriver om tunga saker.

Mitt nyår firas in på ungefär samma sätt, fast med annan karl - och så går jag på nyårsbön. Per har tapetserat sig trött, men ansluter senare när det är allmänt firande med mängder av marschaller och tal och sång på torget en kvart eller så. Sen blir det räkor, vin och tv. Enkelt men skönt.

I tv och tidningar handlar allt om stora fester till nyår - nästan så att man undrar om man verkligen FÅR trivas hemma i all enkelhet.

Bloggblad sa...

Ja - en skillnad till: jag går ifrån teven om det är sport i den... Har en egen.

Elisabet. sa...

Anita: ja, se där, det är fler som är tråkiga ,-)) Hoppas ni får det bra!

Bloggblad: vi har varit förskonade från elände i år .., eller egentligen i många år .., och vanligt smådepp .., ja, det torde väl ingen vara intresserad av att läsa.
Eller så är min hjärna funtad på det viset att jag mest minns det som var trevligt.
Och ja, jag kan få komplex över att jag inte gillar fester .., jag ÖNSKAR att jag gjorde det .. men jag tycker bäst om att vara hemma.
Lugn och ro är min melodi.

Elisabet. sa...

bettankax: åååå, detsamma till dig!

Anitha sa...

Lika mycket festliv som här då ;-) PE framför TV - sport, jag framför dator - kursuppgifter. Gojan på axeln - sover. Snart middag, lyxat till det med oxfilé på planka med hemlagat (!) potatismos, hemlagad bearnaise och ett gott vin (ej hemlagat). Sen koll om det är nåt bra på TV, annars mer kursuppgifter. Helt underbar, lugn och stilla nyårskväll! Precis så som vi vill ha det :-D

Gott nytt årskramar till er alla fyra från oss i Adak!

SoF sa...

Samma här. Lugnt!

Vår kväll blir nog ungefär som er, fast utan katt då.

En lång skön promenad i det vackra sista demcembervädret har det blivit idag. Ljusterapi.

Önskar er en skön avslutning och ett bra 2011!

Varma hälsningar från landet Västergötland!

Cecilia N sa...

Här är det ungefär lika mycket tjohej som hos er andra, verkar det som.

Det ska kokas pannacotta som är tänkt att avnjutas med exotiska frukter och ostbricka i soffan.

Kl tio imorgon "bitti" har jag en tid att passa så det blir inte så värst många klackar i taket (av den anledningen heller).

Mian sa...

Vi skall på fest med samma fyra-fem par som vi firat de senaste 20 åren. Jag är inte så mycket för fest, men på nyårsaftonen åker klänningen på - jo då, det är sant (dock inget litet svart fodral precis...) Det kommer också att bli MYCKET lugnt på denna fest, det brukar det vara :-)

gunnar i vaplan sa...

Samma här, jättelugnt.
Min bror Bengt och Marianne är här uppe, så det vankas hummer mm inne hos dom i "gammalstugan"..!

Gott Nytt År på er alla ;-))

Elisabet. sa...

bloggtant: att ligga på sjukhus en nyårsafton är kanske inte vad man drömmer om ,-) Hörde på radion att någonstans i Sverige - på ett sjukhus - skulle det dock bli extragod mat. Man kan hoppas på att det är hos dig! Krya på dig!

Anitha: kanke bloggare är av ett särdeles släkte som hellre sitter hemma och svänger sina lurviga ,-)

SoF, Mian, Gunnar och Cecilia N: ja, det är bara Mian som slår på stort ,-)

Ha så trevligt allihopa! Nu tittar vi på Crocodile Dundee .., det är väl tionde gången för min del, haha.

Lilla B sa...

Det där är en prima nyårsafton. Så vill vi också ha den och så kommer den också att bli.
Gott Nytt År!
Förresten kallade en kompis såna som dig och mig för "kalasrädda". Det stämmer nog inte men "kalasundvikare" kanske...

Ulrika sa...

Men vi vet båda två att vi har liv i överflöd. :-)

Jag är kanske inte en kalasundvikare, men nog trivs jag bättre i långkallingar och trevligt, likaledes avslappnat sällskap och tid för samtal och närvaro. Och det är verkligen inget fel med det. :-)

qi sa...

Här är ytterligare en stor nyårsfestare! Det blir Iza, Ella och jag. Lugnt och fint alltså...

Nyårfirande är överreklamerat, överallt i TV och tidningar låter det som om det "normala" är att gå på stora fester och äta svindyr mat, ha på sig obeväma festkläder och vara rädda för alla smällare som slängs av berusade personer...

qi sa...

Glömde säga Gott nytt År till dig och de dina...

Elisabet. sa...

Lilla B, Ulrika och qi: jag känner ofta ett slags dåligt samvete .., att man liksom är så tråkig och trist, men det här är vad jag tycker om ,-)
Jag är nog kalasrädd.
Jag känner mig obekväm när det är ... ja, festligt .., trivs bäst vid ett köksbord.
Kanske borde man gå i nån slags terapi och reda ut sånt där .. men nu är jag så lyckligt lottad att pv är likadan ,-))

Steel City Anna sa...

Verkar vara en perfekt nyårsafton! Gott nytt år!

SoF sa...

Fnissar lite åt din kommentar hos mig, angående vårt hem.

Vad tror du om kaos och tombuteljer?
(tänker på den gamla bilden av skapande konstnärer)

Nä, riktigt så konstnärliga är vi nog inte. ;)

Ha det fortsatt gott!

Inkan© sa...

Gott slut på det gamla året och så spottar vi i nävarna och rullar upp armbågarna, spottar ut snuset och hälsar 2011 välkommen!

Allt!

Guy sa...

Gott Nytt År till er båda!

anna of sweden sa...

Ett nyårsfirande helt i min stil!

Ett riktigt Gott Nytt År till er alla fyra!

Gerd sa...

Varför ska man vrålfesta när man kan äta middag med bästa vännerna och må gott och slappa!?

Jenny sa...

Låter som en helt perfekt nyårsafton! Jag förstår inte heller hetsen kring denna kväll. Längre, ska väl sägas, för när jag var yngre så var det ju bara fest som gällde! Här, hemma i Trollhättan, var det en lugn och skön nyårsafton med lite sällskapsspel och TV-tittande som gällde. Gott Nytt År på er båda!

Mildamakter sa...

Så ser ett idealiskt nyårsfirande ut enl min smak.
Vi firade in det nya året ungefär likadant och det är så vi föredrar att ha det :o)
God fortsättning på 2011!

mossfolk sa...

Jag tycker att det låter jättemysigt! Tycker ofta att nyårsafton är överreklamerat, det måste hända något stort och vara riktiga festligheter.
Fast de två senaste åren har vi varit på middag hos Kumlavänner och det är en himla trevlig tradition :)

God fortsättning!

Bert sa...

Och vart tog mitt Gott Nytt År till dig vägen. Det som jag skrev igår i "Hullerombuller-inlägget"?

Hm!

Nåväl - Du förstår vad jag menar.

Gott Nytt År, alltså.

Sven Teglund sa...

Det låter jätteskönt, att bara få vara hemma på nyårsafton!

Jag är inte heller någon festmänniska, i varje fall innan jag går på en fest, då vill jag inte gå. Vill helst ringa och avboka i förväg. Men så när jag väl är där så kan jag ha väldigt roligt.

Så jag har nog missat många fester i onödan, bara för oron innan.

Elisabet. sa...

mossfolk, bert, sven, mildamakter, gerd, guy, anna of sweden, Inkan, Anna och SoF: ja, det bästa är väl när man gör det man känner för! För mig är detta det ultimata nästan, men i många år skämdes jag över att ... ja, att jag var så där trist och tråkig.
Det tycker jag faktiskt inte att jag är ,-)