onsdag 8 december 2010

Högerstyrda bilar ...



... finns det förstås också.

9 kommentarer:

cruella sa...

Och nästan inte ett dugg konstigt att köra på andra sidan med ratten där heller. Lite fumligt att växla med vänstern i början.

Christina sa...

Jag tycker det skulle kännas bra konstigt, men det är väl en vanesak antar jag.
Undrar hur länge det skulle ta innan jag vande mig om jag skulle pröva...och vad jag skulle ha ställt till med innan dess?

Elisabet. sa...

cruella och christina: när vi hyrde bil i Irland och skulle bege oss ut ur Galway, låg jag dubbel av skräck-skratt i passagerarsätet till vänster.

Nästan det första vi kom till, var en rondell .., och allt var ju bakfram och pv fick fingret av någon icke vänligt sinnad irländsk man och jag sa ..."gud, vi far var som helst!" och det blev på en industriparkering med bommar.

Där andades vi ut och bestämde oss för att åka mer som på måfå, men mot nordväst.

Efter en dags körning sa pv malligt att ..."nog borde väl ändå vänstertrafik införas även i Sverige" och så blinkade han så där ...*blink*blink*.

Då gick det hur bra som helst.

Men hjälp, så ofta jag gick till högersidan av bilen när vi skulle sätta oss efter lunch!

cruella sa...

Men det är det som är grejen, Christina, att så länge man är i trafiken och har andra att förhålla sig till går det helt galant - det finns liksom inget alternativt tänk om högertrafik då.

Däremot om det är helt tomt omkring en, på smala vägar eller vid en utfart mot en tom väg - då får man tänka sig för.

Elisabet. sa...

cruella: precis! Vi hade kört länge längs en enslig väg och kom till en korsning där pv skulle svänga vänster - inga andra bilister syntes till - och då, hoppsan, gled han av bara farten över på höger sida av vägen!

Eller kanske om man rent reflexmässigt måste reagera på nånting, då är det nog lätt att ...?

Christina sa...

Jag minns att det cirkulerade ett skräckexempel på nätet för många år sedan, på just en engelsk rondell och hur den var skyltad.
Jag tror jag skulle bli så stressad så jag skulle bara gapflabba och köra rätt igenom - och blunda ;-)

gunnar i vaplan sa...

En annan har ju varit med om att köra på vänster sida även här i sverige :-)
Sååå gammal är jag..!
Körde på natten när man skulle stanna och sen svänga över till höger sida söndagen den 3 september 1967 klockan 05.00

Elisabet. sa...

Christina: det var väl ungefär så det blev för oss ,-)
Och när vi skulle återvända till Galway blev det allt tystare i bilen och jag hade tänkt föreslå att jag skulle ta bussen .., haha. Men då gick det som en dans!

gunnar: och jag känner en madame som har kört på fel sida av motorvägen ,-)

Anonym sa...

Undrar om det kan vara samma madame som jag känner.
Nej förresten det kan det inte för den som jag känner var inte på motorväg utan på en 2+1 väg med mitträcke.
Men det var rejält otäckt, kan jag berätta.
PV