tisdag 7 december 2010

Litet möte i London ...



Den sista dagen i London, strosar jag mest omkring längs smågatorna i Kensington.

Jag tar god tid på mig .., stannar till .., tittar på små planteringar och bara ä r.

Genom ett fönster skymtar jag en kvinna som sitter vid en symaskin och arbetar.




En stunds t v e k a n ..., det är det där med att hämta modet; att riskera att få ett "nej".

Att känna sig dum.

Till slut kliver jag in - det plingar från dörrklockan - och där inne i värmen finns en mor och hennes dotter och längre in i butiken skymtar jag en kvinna som står vid en strykbräda.

Och jag säger precis som det är, ja, frågar om det finns någon möjlighet att jag får filma mamman, hon som sitter vid maskinen.

"Bara händerna ...", förklarar jag.

Jodå, det går bra, säger dottern, som är i min ålder kanske.

Hon ser lite fundersam ut.



Och jag får veta att familjen kommer från Cypern.

I mer än tjugo år har de varit bosatta i England.



På den där frågan hur bra sömmerskan trivs med sitt arbete .., ja, på den tiogradiga skalen, skrattar hon gott och säger ..."minst tolv!"



"Det här, förstår du, är nämligen mitt liv!

Ända sedan jag var liten flicka har jag tyckt om att sitta med nål och tråd .., jag kan inte tänka mig nånting som är bättre!" säger hon leende.

Just så var det hos Thimble (Tailoring) på 24 Thackeray Street i London.

Det var den 29:e november år 2010.

Inga kommentarer: