fredag 11 februari 2011

Fredagsfönstret ...



... kommer från bönsalen i Vårsta diakonigård.

Bilden föreställer - förmodar jag -, de båda systrarna Marta och Maria.

Där är Maria som sitter vid Jesu fötter och lyssnar så hänfört ..., och Marta som ordnar med fikat.

Säkert får hon ta hand om disken också.

Det var ju Maria som gjorde rätt, tyckte Jesus.

Men se, det håller jag verkligen inte med om.

I det här fallet står jag helt på Martas sida.

(Och jag minns hur irriterad jag var under söndagsskoletiden, ja, över att Jesus ibland var så självgod.)



// Fönsterfångerska var Cecilia N.

7 kommentarer:

Evas blogg sa...

Jag står på bägges sida för bägge behövs. Och kära Vårsta, där har jag varit ett antal gånger. Minns när jag och vår förre biskop delade ut nattvarden där. Det var ett stort ögonblick. Biskop Tony dog ifjol och jag saknar denne mkt kloke och ödmjuke man.

Monica sa...

Är det Vårsta i Tumba? Har inte sett det fönstret så jag får väl ta en titt. Tony minns jag.

Anonym sa...

Vårsta i Härnösand! ellem

Bloggblad sa...

Du vet väl varför det heter Vårsta? Någon där sa till dem i Ersta, att om ni har Ersta ska vi ha Vårsta... och så blev det.

Har jag hört av en dam som utbildade sig där.

Elisabet. sa...

Eva: när jag såg den här bilden, då kom jag precis ihåg den där självgoda-känslan. Min pappa var kung hemma. Ingen middag förrän han hade kommit hem; han hade bästa platsen runt matbordet och ja ..., han var världens bästa pappa, men sånt kunde jag reta mig på.

Lite så var det med Jesus.

Och hade jag varit Marta, så hade jag nog irriterat mig ,-)

Bloggblad: så himla finurligt!

Bloggblad sa...

Nu har jag scrollat och läst ifatt ända hit ner. Trevlig läsning!

Vill du höra en av sångerna jag sjöng igår? Jag har lärt mig att göra mp3-filer, fast inspelningen är från sånglektionen förra veckan.

Elisabet. sa...

Bloggblad: gärna det!