torsdag 3 februari 2011

Morgondagens middag ...



... blir panerad och stekt kolja.

Den köpte jag hos den alltid så vänlige fiskhandlaren i stan och det är den mannen ni ser på lilla filmen.

Lyssna noga ..., det här är riktig halländska!

(Men pv tror inte att det är halländska, så nu måste jag fråga fiskhandlaren var han egentligen kommer ifrån).


Herr & Fru Kolja.

Det är Sonja och Gösta som ska äta middag med oss och det ska bli trevligt.



Att ha tillgång till färsk fisk, det är livskvalitet tycker jag.

"Och tänk i vår, då kan vi själva lägga ut nät ...!" säger pv lyriskt.

Ja, fast först ska där finnas en väl fungerande motor, tänker jag.

5 kommentarer:

missis p sa...

å du underbara bettan!! SÅ glada vi va på jobb o läsa brevet från dej.
Ja färsk fisk är jag själv uppvuxen med. Minns när vi hyrde samma hus år efter år på danska ön Läsö ja där blev ju mina föräldrar bästisar med fiskarna. Så varje morgon stod där en korg ed div nyfångad rödspätta o´piggvar ja o en massa HAVSKRÄFTOR. så denna underbara kost är jag uppvuxen med. O jag saknar även detta med att kunna handla av fiskarn själv eller i en RIKTIG fiskaffär eftersom vi bodde vid Västerhavet på Jylland i 3 år.Ja fisk är det underbaraste man kan äta!!!
Ett gott recept:::
4 personer

1 st laxsida
2 st BIGGANS BÖCKLINGPASTEJ
1-2 st DILLkrukor finhackad
ca 5 dl VISPGRÄDDE o spädes
med mjölk el dyl så det blir en sås som räcker till varje person.
Blanda böcklingpastej, finhackad dill o peppar o salt efter smak.

Lägg laxen i en ugnsfast form o häll över såsen. In i ugnen. Koka ris till, ett gott vin o en godd grönsallad..........
Ja detta e ett ABSOLUT favvis rec eot i denna familj, då mamma e proffs på detta så jag har tagit över

krya på armen o vi har i kvä´ll bokat o köpt oss en resa till Turkiet vilken bär av den 19 maj ja vi längtar o barnen e ÖVERLYCKLIGA!!!!!!!

KRAAAAAAAAAAM

*P* sa...

Kolja! När jag växte upp beställde jag alltid kokt kolja med citronsås på min födelsedag. Mums!

Hoppas att armen är snäll emot dig.

*tänker på*

Ingela Gbg sa...

Hej Elisabeth,
Skulle vilja säga njaa till att det är "riktig" halländska.Hela min släkt på mammas sida(mormor 11 syskon och morfar 12 syskon) kommer från Halland, har mostrar o fastrar o sysslingar o pysslingar överallt(mera åt Långås, Morup, Glommen, Falkenberg osv). Nåväl, min morfar född 1908. När han pratade halländska, jag lovar dig att jag knappt begrep ett ord. Mamma fick översätta hela tiden. Du som tycker så mycket om att prata med människor vad jag förstår, passa på innan det är för sent, att prata med en ganska så äldre person så får du höra. Jag har en känsla av att den "gammeldialekten" är på väg att försvinna, men DET är halländska.
Kram från Ingela Gbg
P.s: Kolja är fantastisk gott. (Tips: kokt potatis, smält smör o riven pepparot)
Ds: Oj, vad man hör att du kommer från Norrland. Mycket trevligt tycker jag.
Dds: Oj igen, vad långt det blev, jag som inte brukar kommentera, men jag gick igång på det här med halländska;-)

Elisabet. sa...

missis p: jag lägger ut receptet imorgon! T a c k!

*P*; jag älskar kolja!

Ingela: nedj, pv sa också att det där var mer en blandning av småländska/blekingska. Men i morgon ska jag fråga honom ... fiskarmannen.
Bara trevligt med era kommentarer, korta som långa!

Elisabet. sa...

malin: ska man blanda grädden med pastejen och dillen .., så måste det väl vara?