fredag 4 februari 2011

Recept från Ystad ....


missis p sa...

Å du underbara bettan!! SÅ glada vi va på jobb o läsa brevet från dej.
(Den där raden har ju sannerligen inte mycket med själva receptet att göra, men den är ju så himla trevlig, så den får allt stå kvar, hälsar Bettan ...).

Ja färsk fisk är jag själv uppvuxen med.

Minns när vi hyrde samma hus år efter år på danska ön Läsö, ja där blev ju mina föräldrar bästisar med fiskarna.
Så varje morgon stod där en korg ed div nyfångad rödspätta o´piggvar ja o en massa HAVSKRÄFTOR, så denna underbara kost är jag uppvuxen med.

O, jag saknar även detta med att kunna handla av fiskarn själv eller i en RIKTIG fiskaffär eftersom vi bodde vid Västerhavet på Jylland i 3 år.

Ja fisk är det underbaraste man kan äta!!!

Ett gott recept:
4 personer

1 st laxsida

2 st BIGGANS BÖCKLINGPASTEJ

1-2 st DILLkrukor finhackad

ca 5 dl VISPGRÄDDE o spädes
med mjölk el dyl så det blir en sås som räcker till varje person.

Blanda böcklingpastej, finhackad dill o peppar o salt efter smak.

Lägg laxen i en ugnsfast form o häll över såsen. In i ugnen.

Koka ris till, ett gott vin o en god grönsallad..........

1 kommentar:

baratradgard sa...

Min pappa var yrkesfiskare och det låg alltid fisk och "skräpade" på köksbänken hemma. Vi åt fisk jämt givetvis. Men när jag fött barn blev jag plötsligt allergisk mot fisk! Det kliar våldsamt i halsen om jag smakar en bit stekt sill t ex.

Jag har kanske ätit min beskärda del av fisk, eller? Urtrist är det.