onsdag 16 mars 2011

Igenkänning ...

"Men ååå, så roligt att höra hemlandstoner i kassan ...!" utbrister kvinnan som står framför mig.

Kanske är hon fyrtio år?

"Ja, och du är garanterat från trakten av Skellefteå ...?" säger jag.

Skelleftemål är lätt att känna igen, men nu har jag fel.

"Nädu, jag kommer från Hällnäs, men min mamma var från Bastuträsk .., det är väl därför du känner igen dialekten ...? Nu bor jag här i Haverdal ...", säger kvinnan och ler så varmt.

Sen pratar vi om just detta .., hur mycket det betyder att känna igen sig i andras sätt att prata.

Inte är det väl underligt att människor från Somalia eller Irak försöker bo i närheten av sina landsmän .., när två västerbottenskvinnor i förskingringen blirglada av att höra varandra!

Lite senare på kvällen, just som jag står och fyller in ostar, kommer en ung kvinna fram till mig.

"Är du från Malå ...?" undrar hon.

Då förstår jag.

Det visar sig vara Anita Otterhalls dotter som också bor i Haverdal.

Anita, som jag ibland umgicks med under tonårstiden i Malå.

Så liten är världen!

Inga kommentarer: