fredag 18 mars 2011

Om bokstäver ...


Bokstäver som formar minnen från en resa till Turkiet.


Tänk, så mycket glädje man har av bokstäver!


När jag nu på morgonen sitter och letar efter en alldeles särskild bild, ramlar jag i stället över små lappar och utdrag ur brev och på det hela taget ser jag mest bokstäver.

Och här sitter jag och småsmajlar för mig själv.

Bokstäver .., skrivna på maskin eller för hand .., men alltid denna skrivglädje!


Avsnitt från ett brev från min mamma.


Och själv berättar jag om en resa till Fyn, i Danmark.
Det är arbetskamraterna på Nilahallen i Malå som tvingas läsa detta.


Ett brev från Viking Göransson till Gunvor Persson.
Viking som kom att bli Gunvors man och far till hennes tre söner.

Det är Gunvors sista sommar i livet när hon visar mig brevet.
"Hör här, vad han skriver ...!" säger hon med den allra mest innerliga värme i rösten.


Inköpslista från Ystad.
"Mycket väsen för lite ull ...".
Eller möjligen någon som har extremt dåligt minne.


Emil recenserar en bok i skolan.
Någon fredsaktivist verkar han inte bli.



En sån här skylt gör mig glad och jag vet varför.
Det är orden ..."antagligen jag".

Där talar någon med erfarenhet.

Och jag tänkte på den häromdagen.
Det var proppfullt med returflaskor i pantrummet och precis som Fredrik skrev på Ica i Ystad, låg det tusen petflaskor på golvet där bakom!


Ett litet vykort från min mamma till barnbarnet Anna.

"Här sitter pussen!"


En upphittad inköpslista, på vars baksida denna instruktion fanns.
Dåvarande arbetskamraten Jenny hittade lappen och gav den till mig.
(Numera är hon frisörska).


Vännen Eva har varit på Island och är lycklig.


Grinda, Stockholms skärgård.
Emma skriver i sitt lilla album.
Bäst av dom där dagarna på Grinda, var "när farbrorn tömde skittunnorna!" sa Emil.
Det var väl kanske inte riktigt vad jag hade tänkt mig.


Stor glädje när sonen är klar polis.
Då skaldar pv så här.
(Är det månne sin morbror den krigslystne Emil brås på ..?)


Några dagar kvar tills pensionen kommer, kanske ..?


En liten Anna skriver brev till sin mormor som då är i Sydamerika.
Lååånga, låååååånga brev.


När hon blir stor, skriver hon krönikor.
Nelly håller koll.
"Ingen sär skrivning nu matte!"


Annas mamma är minsann också glad i bokstäver.
Den första sommaren som ensamseglare händer mycket.
Om detta skriver mamman.
Det blir en slags kom-ihåg-lapp över all glädjen.
Vin och fisksoppa på Marinan.
En moppetur till Brösarp.
Och lunch på indisk restaurant i Sthlm, tillsammans med en norrbottning.


Semester i Grekland.
Ett album med massor av bokstäver!


Den nyblivne konstapeln har en gång varit en liten kille som då lekte med kompisen Jonas.
Först lekte dom polis och tjuv.
Sen spelades det hanboll (utan d, precis som man uttalar det i Malå - "hannboll" -).
Efteråt fick dom "voflor".
Och målet var 2 meter.


När han blev äldre, såg det ut så här.


Minnesvärda små anslag .., detta i Mjällomslandet.
Är inte detta hjärtevärmarbokstäver, då vet inte jag.
Saften var delikat.


Och detta i Bohuslän.
Vi handlade på båda ställena.


Andra bokstäver.
Hilda skriver i unga år ett vykort till sin pappa, som är pv.
"Här är sjögräs som inte är halt, det är mjukt som farmors matta under vardagsrumsbordet".
"Och solen lyser fel, inte på havet som hemma."


Glädjebokstäver från Skåne!


Innan jag får anställning i lilla affären, söker jag arbete lite här och där.
I Helsingborg bland annat, ja, som receptionist på Dunkers Kulturhus.
Och på ett äldreboende i Varberg.
Ingen av dem blev det minsta intresserade av den skrivglada madamen.
Nåja, det löste sig ju ändå.

15 kommentarer:

Tankevågor sa...

Jag älskar också bokstäver och ord! Kanske är det inte så konstigt när man som jag är lärare för de yngsta i skolan som ska till att lära sig skriva och läsa. Det är en förunderlig värld det där med ord...och alltid (och jag menar det verkligen ALLTID) är det lika sprillande roligt när en liten knatte plötsligt knäcker koden och inser att han/ hon läser!! :-) Det är fantastiskt att få dela det ögonblicket med dem och se deras glädje. :-)

Handskrivna brev och kort är också något att glädja sig åt alldeles särskilt nu när det mesta skrivs på dator.

Elisabet. sa...

Londongirl: ja, det måste vara förunderligt att få vara med om detta! Nästan som när någon öppnar en skattkista?
Men å, så kämpigt för den som inte får styr på bokstäverna!

baratradgard sa...

Bokstäver är verkligen det bästa som finns! Jag hade en tavla med alfabetet när jag var liten och tvingade oavbrutet min mor att uttala bokstäver ÖVERALLT. På matpaket, i tidningen, överallt. När jag var 5-6 år kunde jag följaktligen ha enorm nytta av detta genom att läsa i TV-programmet i tidningen när det var Lucy Show och Familjen Flinta.

Alfabetstavlor är fortfarande nåt av det vackraste jag kan hänga på väggen.

Rexxie sa...

Jaja, Dunkers får skylla sig själva!

anna of sweden sa...

Åh, vilket fint inlägg! Man bli alldeles glad!

Christina sa...

Vilket underbart inlägg! Jag satt och log...och log...och när jag kom till Emils bokrecension skrattade jag högt ;-D

En annan höjdare var instruktionslappen *fniss*.

Ja, det var mycket som berörde, nu får jag nog kolla alltihop en gång till.

Evas blogg sa...

Håller med, ett härligt inlägg!! Och visst är det fantastiskt med bokstäver som blir till ord. Sen vill jag säga att du skriver så snyggt så det är inte klokt!!!

Mian sa...

Härligt!

"Pengarna tillbaka om man avskyr Den" - suveränt!

Steel City Anna sa...

Inköpslistorna säger ju en hel del mellan raderna verkligen :) Härligt inlägg!

Elisabet. sa...

baratradgard: ja, jag tycker om såna också, men även affischer med alla möjliga fiskar eller fåglar på!

rexxie: för en tid sedan var jag där och handlade lite .., det var sååå trevlig personal, så dom gjorde nog alldeles rätt.

anna of sweden: ,-)

Christina: Emils recension .,. den är så totalt ljuvlig, tycker jag och tänk, att den ömsinte unge mannen tycker så mycket om krig och action!

Eva: jaså, det tycker madame ..? Det beror nog helt på vilken penna som används. En vanlig kulspetspenna kan jag omöjligen skriva snyggt med.

Mian: ja, den var väl härlig! Kanske har någon mamma eller pappa hjälpt till med förslaget, men ändå härligt!

Anna: OM .., det gör!

Evas blogg sa...

Nä skyll inte på pennan nu!!!!

Elisabet. sa...

Eva: jo, det är sant! Titta på bilderna .., jag har inte använt vanlig kulspets till en enda av dem ,-)

Köper alltid med fin spets ..., såna här med kork.

Evas blogg sa...

Du har snygg handstil även om du har finpenna! Så det så.

Sven Teglund sa...

Å vilket underbart inlägg....en så fantastisk skildring av bokstävernas roll i våra liv och hur relationerna byggs upp av dem.

Du är en mästare på att fånga vardagens storhet!

Elisabet. sa...

Envisa Eva: haha .., du är t.om mer envis än jag själv ,-))

Sven: ja, tänk du vad bokstäver gör med våra liv!