onsdag 16 mars 2011

Ledig förmiddag ...


Nästan hemma.
Räknar till fem svanar .,. varav en nog är en fjolårsunge.
En sjätte svan simmar en bit därifrån.

... blir som alltid .., promenad längs havet.
Vid båthamnen upptäcker jag en flock med kärlekskranka ejdrar som ihärdigt uppvaktar damer av samma sort.
Ådor?
Det flaxas och skriks i vattnet ..., ejdrarna dyker och jagar varandra.
"Aaaaaooooooh - aaaaoooohh!"
Å, dessa underbart vackra fåglar!

Filmar, men det blir mest brus och ejdrarna syns inte ens.


Strandskatorna har dykt upp.
Två stycken spatserar i vattenbrynet.


Och jag tar upp mobilen och ringer till vännen Eva på Frösön.
Där är snö och härlig vårvinter.
"Vi kan låtsas att du sitter här intill mig på brädorna och så har vi kaffe i termos och medhavda bullar ...", säger jag.
Hon förstår och är med på det hela.
Detta är vad vi ser när vi tittar ut över världen.
Till vänster om oss porlar en bäck.


Och så hemma ..., alldeles snart hemma.
Två timmar återstår innan det är dags att köra till jobbet.
Ikväll är sista kvällen hemma för pv på ett par dagar.
I morgon åker han till Ljungby, för vidare befordran norröver, tillsammans med släkten.
På fredag stundar begravning.

5 kommentarer:

Evas blogg sa...

Tack för att jag fick vara med!

Anonym sa...

OOOO.. vad fina bilder du tar tycker Marianne i Tumba.

Mian sa...

Strandskator! Yiipee!!!

Elisabet. sa...

Eva: tack för att du VAR med! Nästa gång ska jag spara kanelbullen till dig ,-)

Marianne: ,-) tack för det du!

Mian: ja, just så glad blev jag också!

Evas blogg sa...

Tack!!