söndag 13 mars 2011

Som en God Mor ...



Ja, så känner jag mig när blommorna - åtminstone mer än hälften av dem - har fått ny jord.

Och nya - större - krukor!

Den gode pv har många goda sidor, men det här med att pyssla om pelargoniorna .., njaaaa.

Så här ynkligt lite jord hade blomman på den övre bilden.

Nästan tomt, var det.



Och spretig och eländig var den ..., men har blommat tappert.

Nu klipptes den ner ("förlåt, lilla vän!", vill man säga ...), fick ny bostad .., en stor och rymlig kruka och blev omsluten av ekologisk jord.



I söderfönstret ....



Och i köket väntar andra på sin tur.
Nummer 2 & 4 från vänster, var en present från vännen Gunnar i Jämtland.
Dessa pelargonior hade inhandlats i Småland.
(Minns jag inte fel, var det i ett pelargonie-museum?)

Lerkrukor är kanske inte det vackraste som finns, men blommorna trivs i dem.

Moderna krukor är så ynkligt trånga.

Och om två månader kanske, kommer alla dom här blommorna att få bo utomhus.

Tänka sig.

6 kommentarer:

Cecilia N sa...

Javisst ja, källarblommorna hade jag ju tänkt ta fram i fredags ... och idag när jag kom hem ...

Månne tant får ändan ur nu då?

Wv: agges.
Visst låter det som nåt skavigt på norrländska?

Elisabet. sa...

Cecilia N: inte det minsta hjälper det någon människa i Japan, att jag inte blir glad åt pelargonior eller starar .., men såååå svårt det är att inte tänka på alla människor som är drabbade av allt det hemska!

Och då blir allt som man själv tycker är viktigt, totalt oviktigt.

baratradgard sa...

Lerkrukor är det vackraste som en pelargon kan bo i.

Elisabet. sa...

baratradgard: ja, jag håller med, men så är det ju så här .., att jag har nästan bara pelargonior och sååå vackert är det inte inomhus, tycker jag. Men oj, vad pelargoniorna växer i såna krukor!

Anita sa...

Åh, du påminner mig om jag måste sätta om mina fåtal blommor jag har! Kan/ska man sätta om en blommande orkidé. Vet du det?

Elisabet. sa...

Nej du kära Anita, orkidéer har jag noll koll på ,-)