torsdag 7 april 2011

"Men nu måste ni väl ändå begripa!"



"Det där är väl en enkel sak ...!" sa pv när jag bad om hjälp att fylla i kassakorten via nätet.

Ååå, så lätt! tyckte han.

Och så klickade vi iväg kassakorten från vecka 4 och framåt och jag tänkte att det var väl uschligt av mig att inte fatta det där själv.

Några dagar senare har jag ett meddelande i min inkorg.
Ett meddelande med utropstecken som fladdrar hit och dit, just intill.

Från Handels.

Nu har handläggaren "Gerd" givit upp och vidarebefordrat ärendet till "Anna" och glöm, att pv hade gjort rätt.

Alldeles från början får vi ta det.

Och ytterligare några dagar senare kommer med posten ett A4 med anvisningar hur korten ska fyllas i och jag tar med mig papperen till affären och högläser för min chef och hans fru - vi sitter vid bordet i personalrummet - och båda två tar sig för pannan.

"Men hur i fridens dagar ska någon som t.ex. inte är helt hemma på svenska språket .., hur ska dom kunna förstå sånt här ...?!" säger Bodil.

Ikväll får vi sätta oss vid datorn igen.

"Tänk på att begära ett nytt anställningsbevis från din arbetsgivare om du får någon förändring i din anställning, t.ex ändrad arbetstid", skriver någon okänd handläggare.

Nu är det så att arbetar man i affär och är sist anställd, då får man räkna med att schemat ändras nästan vecka till vecka ., ofta blir det lite mer tid.
Någon kan vara sjuk eller har tagit ledigt.

Det kan bli en oherrans massa anställningsbevis som ska skickas in!

Jag bad ju "Gerd" att helt enkelt stryka mina kassakort .., jag avstår dom pengarna som ändå betalas ut bara under en begränsad tid (tretton veckor tror jag och mellanskillnaden lär inte bli stor, ja, mellan den lön jag har nu och min tidigare), men se det går inte.

Det g å r inte.



Så jag lägger skrivelsen åt sidan och tänder ett ljus och tittar - utan att egentligen titta -, på en norsk dokumentär.

Ett naturprogram.

Totalt slut på är jag.

Det värker i alla upptänkliga leder.

Min mamma sa ibland att ..."du förstår Eliza, det är som om det har blivit en rubbning i systemet".

Just så känns det.

Och en arbetsdag återstår (men en låååång en), därefter stundar ledig helg.

7 kommentarer:

Ulrika sa...

Å fy. Och vad enormt mycket extra arbete det måste skapa, för alla.

Cecilia N sa...

När jag sprinvikade som lärare och blev sjuk kunde jag inte knöla in mig i de små rutorna.

Jag skrev under in blanco och så skickade jag ett brev där jag berättade om allt som skulle stå i deras små rutor och så fick de fylla i dem bäst de kunde. För jag kunde då inte! Akademiker och allt ...

Den metoden bör väl fungera för dig med?

Och så ha en "logg" på affären där ni uppdaterar alla ändrade arbetstider, inklusive datum och klockslag för ändringen. (Jo, för jag kan tänka att ibland ändrar det sig fortare än en gris blinkar.) Och så skicka in den väldans signerad.
Om de sen vill sitta och pilla in allting i små rutor på en herrans massa blåa lappar så är det väl upp till dem. Sen kan ni ju få tillbaka dem och signera om det är nödvändigt.

Cecilia N sa...

Men jag förstår. Jag är också i en fas där Viktiga Papper ska samlas in och kopieras eller inte och vidimeras i så fall och så skickas in. Hu.

Det här är verkligen inte min paradgren.

Elisabet. sa...

Ulrika och Cecilia N: nu har pv suttit här och räknat .., det visar sig att jag arbetar 67% i snitt, så det blir till att skicka nytt arbetsgivarintyg ,-))

Ja, arma personal där borta.
Jag kan för min inre syn se hur G får mina papper och skriker "nej, guuuud, nu är det hon igen!, nä, någon annan får ta sig an detta!"

Kanske ska jag skicka henne en blomstercheck eller i alla fall ett kort ,-)

Mian sa...

Herre jisses, verkar ju helt nipprigt.
Jag visste att det var knöligt att kombinera A-kassa med deltidsarbete, men att det är sååå komplicerat vill man ju inte tro. Pust och stön...

Hur mycket av A-kasseavgiften går månne till all denna administration?

Turtlan sa...

Å no, passa dig för att skicka en blomstercheck eller dylikt!
Låter som en risk att bli anmäld för muta av tjänsteman.

Suck säger jag för övrigt!

Turtlan

Anitha sa...

Du säger du har jobbat 67%, men är du anställd på 50%?
Arbetsgivaren ska ju inte behöva skriva ett nytt anställningsbevis varje gång du jobbar mer än 50%. Allt över 50% är mertid. (om du är anställd 50%) För att skriva ett nytt anställningsbevis måste han först säga upp dig.
Det som står om att du ska skicka in nytt anställningsbevis gäller om din anställning förändras, från t.ex från 50% till 75%, inte om ditt schema ändras.