måndag 4 april 2011

Utflykt i landet Halland ...



Först kyrkan i Årstad där jag körde förbi i lördagskväll.

Nu parkerar jag utanför och spankulerar omkring på kyrkogården.

Där ligger förstås många lantbrukare .., en stationsman .., och en trotjänarinna som hette Bernadine. Och alla andra.



Börge Rosenkrans och hans mormor Anna Basse ligger där under jorden.

Det var på den tiden Halland tillhörde Danmark.

Och själva kyrkogården är ..., ja, annorlunda.

Där är inte många blommor .., det kanske är som pv senare säger, att detta är jordbruksbygder med många utflyttade.



Och jag tänker på vilket enormt arbete det måste ha varit att bygga den kyrkan!

Vilka stenblock!



Kör vidare mot Vessigebro .., och stannar till Askome.

En vit, liten kyrka mitt ute på slätten.



Hela tiden hör jag lärkan ...



Lugnt och fridfullt är det.



Ordning & Reda.



Och enormt gamla gravstenar som lutar sig mot stenmuren.

Kyrkan, såväl här som i Årstad, är låst.

Fortsätter och stannar till i Vessigebro.



Å, hjälp .., vilken vacker kyrka som ligger på en höjd med Ätran inte långt ifrån, men detta är nog församlingshemmet .., det är där jag ska möta herr eller fru Humla.

Till vänster om mig, där jag står och tar bilden, ligger kyrkan som en vit marängskapelse.



Fågelkvitter och ...... doft av vår.

En äldre man som gör fint på en grav .., herr och fru Kaja som bygger bo.



En liten flicka som lämnade jordelivet vid 9 års ålder .., det här är hennes plats.
Hennes namn var Rebecka.



Vid söderväggen vimlar det av krokusar!

Jag hör vårens första h u m l a.



Och blir lycklig av färgprakten!



Skarp sol .. , men ni förstår hur fint det var!



Nere mot slänten ligger ett litet rött hus och en katt tittar fram där inifrån.

När jag tar upp kameran, dyker en äldre kvinna upp intill katten.

Pinsamt, är ordet.

Jag vill bara försvinna.


Utsikten från kyrkogården.

Efteråt kör jag till Ullared, men får djävulskt ont i ryggen .., kan inte dra rejäla andetag och tänker tusen tankar .., (typ "propp i lungan") handlar två påslakan och lite påskgodis .., inser att stora shoppingcenter definitivt inte är nånting för mig .., vänder hemåt .., tar Strong Pills och får en hembakad semla när pv kommer hem.

Han är världens snällaste människa.

12 kommentarer:

pralinen sa...

åh vilken härlig utflykt, och tack för att vi fick "följa" med och få vårinspiration. Förstår precis hur illa ett besök på stora shoppingcentret nockade efter allt det vackra... Hälsa världens snällaste...

Kram

Lilla B sa...

Åh, tack för att vi fick följa med på utflykten. Utsikten från kyrkogårdmuren visar vägen från byn upp till kyrkan och skolan. Det var min cykelväg till folkskolan.

Amber sa...

Mmm, härlig vårutflykt! Du är bra på att beskriva det enkla i livet, så man förstår att det är där DET finns.

Hörde koltrasten kvillra när jag gick på hundpromenad i skymningen - vilken lycka. Enkel, välkänd och alltid återkommande efter en lång vinter.

Cecilia N sa...

Det är inte så att man inte satt igång vårplanteringarna då? (Jag sitter ju på helt fel breddgrad ...)
Tänker att det kanske finns nån frostknäpp man ska över först. Eller att man väntar tills fastan är över? (Fast såå teologiskt tror jag inte man tänker egentligen ...)

gunnar i vaplan sa...

Härligt med humlesurr bland krokusarna. Humlan vaknar väldigt tidigt på våren och är den som pollinerar växterna först av alla så man ska vara rädd om humlorna. Mina bin har varit ute och flugit en sväng för att göra en tarmrensning efter vinterns långa vistelse i kupan. En del kraschlandade i snön och orkade inte upp igen så dom starkaste bina återvänder och de gör att det blir ett så starkt samhälle som möjligt när blommorna så småningom kommer fram ur snödrivorna.

Elisabet. sa...

till alla raringar: det blev en härlig utflykt och det bästa hade förstås varit att invänta eftermiddagsljuset, men det vågade jag inte .., det började regna just vid avresan och jag tänkte att det kanske blir värre?

Men vackert var det.

Cecilia N: jo, så är det säkert också, men det fanns nästan ingenstans att plantera. Det var gravstenen och så gräs .., så säkert är det som pv sa .., gamla, gamla gravar. Fast det var likadant på några nya, såg jag.

Gunnar: ja, och vilken lycka att höra humlesurr!

Sven Teglund sa...

Vilken fin vårutflykt och så vackert det är därnere! Förstår att det passar dig, all den mångfald, både då det gäller människor, platser och växter. Du har nog hamnat rätt i livet.

Mian sa...

Ullared är inte bra för hälsan :-(
Är du återställd?

Elisabet. sa...

Sven: egentligen spelar det kanske ingen större roll var man bor .., sånt här finns ju överallt - bara man tar sig tid - och det gör man (jag) ju inte alltid ,-)
Men så är det ändå .., att jag tycker verkligen att Halland är ett vackert landskap. Intressant, helt enkelt.

Mian: jag var totalt utslagen när jag kom hem! Ringde Emmeline och frågade om hon kunde ta min eftermiddag idag .., lade mig raklång på altanen och försökte andas lugnt (men det gick inte, kunde dra en tredjedels andetag), pv kom hem .., jag tog 2 Citodon ., mådde dåligt av dem .., fick massage av pv och stöp i säng.

När jag vaknar mår jag mycket bättre! Jag MÅSTE ha strääääckt mig .., kan man spräcka lungblåsor kanske ..? Så kändes det.

Det blir bra. Idag ska jag arbeta.

Mian sa...

Man kan sträcka små muskler som finns mellan revbenen.

Elisabet. sa...

Mian; ja, jag tror att det är nåt sånt. Kan fortfarande inte böja mig ner och sträcka ut höger arm och inte dra djupa andetag, så det är väl nåt sånt?

Nu ska jag iväg och arbeta.

Steel City Anna sa...

Gillar humlefilmen :)