söndag 22 maj 2011

En söndag i bilder ...



Vid halvelvatiden åker vi till närbelägna Heberg, mot Falkenberg till.

Där är det stor auktion och vi är på plats innan själva föreställningen tar sin början.

Det var här, i Heberg, som jag i vintras föll pladask för byrån och väggklockan som blev våra.

Nu hittar jag inte mycket som lockar .., men framför den här radion blir jag stående och minns.

Det är 60-tal .., och jag går runt på Udden hemma i Malå och försöker sälja majblommor.

Hos Verner och Naima Marklund knackar jag på .., och där, i hallen, står en radio som liknar den på bilden.

Nästan magisk är den!

När man trycker på någon av knapparna, tänds en lampa och underliga röster hörs från världen.
Å, den radion är så oändligt mycket finare än den vi själva har hemma, den som bara har rattar på sidorna.



Vanvettigt vacker servis - Rörstrands Blå eld - (den vackraste blåfärg jag vet!) fanns också.

Vi var många som stod där och trååånade.



En dockvagn, precis som den jag själv hade, finns också till försäljning.

Min var grå.

Hur väl minns jag inte känslan?



På kvällarna bäddade jag ner dockorna .., drog täcket om dem.
Såg till att dom hade det bra.
En av dem hette Margareta .., jag fick den julen 1960 av min storasyster.



Och ser man på .., kusiner till pv:s brokadsoffa finns också att köpa!

Ett enda bud lägger jag - det är inte på fåtöljerna -.
Blir det mitt, är 60-årspresenten till min före detta man ordnad och jag ler hela vägen hem.



Inte långt från Eftra kyrka, upptäcker jag herr Prickig Häst.
Tre stycken är dom som går tillsammans i en stor hage.

Pv är snäll och matar med färskt gräs.



Väl hemkommen ägnar jag den närmaste timmen åt att utbilda mig i posthantering.
Underbart bra känns det .,. detta var vad jag verkligen har saknat!

Nu kan jag, sittandes i lugn och ro här hemma, repetera och öva mig.



Efteråt blir jag godkänd.

"Du har klarat det galant!" står det.

Glädjen är stor.

10 kommentarer:

Cecilia N sa...

Men så bra att det finns "körkortsteori" på nätet även i den här "grenen".

Cecilia N sa...

Förresten, jag tror min dockvagn var av samma sort, fast något mörkare blå färg.

Micke sa...

Viken tur det var just Galant med!

Elisabet. sa...

Cecilia N: jamen, helt perfekt var det! Det är stor skillnad att i lugn och ro få lära sig, än att ha en stressad kund framför sig och en kollega som ska försöka visa lite hastigt.

Micke: Galant ...? Är det radion?

Rexxie sa...

Tror du inte att Micke menar att du klarade av provet Galant? Varför blanda in radion?

Elisabet. sa...

Rexxie: haha .., ja, så kanske det var ..,-)

mossfolk sa...

Men så bra att kunna öva sådär. Och avancerat!
Och vilken härlig bild på prickig häst. Jag får nästan lite klappa-häst-abstinens.

Elisabet. sa...

mossfolk: ja, det var jättebra det här med postgrejset, om än man kände sig som en liten unge när den tecknade figuren Paula "pratade" och tog fram olika kundexempel.

Idag ska jag repetera .., jag har gett mig sjutton på att detta ska jag kunna .. jag ska inte stå där och vela .., jag vill VETA hur det fungerar ,-))

Den prickiga och hans kompisar är underbara!!

Evas blogg sa...

Blå eld tekoppar! Vad kostade de? Har sett på andra ställen att de är värda massor. mamma har kvar 2 av dessa underbara koppar. Jag har en sockerskål.

Elisabet. sa...

Eva: http://www.auction2000.se/auk/w.Object?inC=HEB&inA=20110425_1024&inO=427

3200 kr för hela servisen.

Den var underbart vacker!