onsdag 25 maj 2011

Liten intervju med Eva på Frösön ...


Det här är Evas vänstra hand.
Eva är Lejon och lillasyster - har en storebror -.

Länk till hennes hemsida med målningarna.

Och till hennes blogg.

Och här kommer hennes svar.

1. Om du skulle beskriva dig själv med för dig typiska egenskaper, vad skulle det då bli?
Envis. Sällskaplig (både tillsammans med mig själv och med andra), med andra ord så gillar jag att umgås med andra men är lika nöjd med att vara ensam.
Livsnjutare, försöker ta vara på det som livet bjuder i form av god mat, umgänge med människor jag trivs med…
Göra sådant som gör mig glad helt enkelt.


Eva är en otroligt duktig akvarellmålerska!
På vår köksvägg i det gula huset, finns två små tavlor som hon har förfärdigat.
Och den här har egentligen inte så här starka färger, men så blev det när jag lade in den.

2. Du får gärna fråga din man, dina barn eller någon god vän samma sak? Vad tycker dom är mest utmärkande för dig?

Min man säger att jag har självdistans, att jag kan ””bjuda på mig själv” med ett gott skratt.
(Och om jag ,Elisabet, tänker på Eva, då tänker jag på en som jag litar på. Hon skulle vara perfekt som präst och när jag levde som ensamseglare och skojade om att gifta om mig, då tingade jag Eva som präst ,-)


En liten, liten Eva med ett "gott skratt".
Eller i alla fall ett glatt leende.
Notera hur rart hon håller sina små händer!

3. Tror du på Ödet?
Då jag har ett kristet synsätt tror jag på den fria viljan.


Och vackra kort gör hon ...

4. Att du är troende vet jag ju, men hur kom du till den tron?
Vad betyder den för dig?


Jag hade min barnatro med mig tills jag blev tonåring, då lämnade jag allt vad
religion hette. Så långt ifrån, som det bara gick. I vuxen ålder började min tro
spira, lite tvekande, igen. Jag hade mycket tid att fundera och tron växte sig
starkare och starkare. Hur det kom sig kan jag inte svara på. Det fanns ingen
logik i det, bara en varm och fin känsla.

5. Vilken doft gör dig lycklig/inutivarm?
Nyklippt gräs. Nybakade bullar.

6. En kväll ringer en vänlig dam från Svenska Spel i Visby.
Det visar sig att du
har vunnit 25 000 kr i månaden i 20 år. Vad gör du?
Och tror du att pengar kan göra människor lyckliga?

Jag tror inte att människor blir lyckligare av pengar, men kanske lugnare i sinnet.
Jag skulle ta ett lån och köpa mig en bra bil.
Kanske också kunna lägga undan till fler resor, bl a till Island, Kroatien och Canada.


En ung Eva i målartagen.


Bilden togs när pv och jag själv övernattade hos Eva och hennes M ute i stugan.
Vilket lugn där var!
Och så vackert där inne!

7. Eva, du bor ju i Östersund och är, om jag har förstått det rätt, uppvuxen där. Men om du nu INTE skulle bo i Jämtland .., var skulle du då bosätta dig och varför?

Jag bodde i Västerbotten under ett antal år, där trivdes jag bra.
Förr har jag drömt om att bo på olika platser, helst nära havet.
Jag börjar mer och mer känna att jag vill bo här där jag är.
Men om jag var tvungen att välja någon annanstans att bo skulle det kunna vara i t ex Sörmland, sommartid på Island, Trondheim.

8. Hur kom det sig att du började att blogga?
Jaa du, det minns jag inte. Tror att jag hittade några intressanta bloggar (bl a
din) och insåg att detta var ett forum för mig. Få skriva ur sig och dessutom få
respons. Jag var otroligt flitig i början, vilket jag inte är längre. Tyvärr kanske.


Konstnär är hon redan.
Den här lilla tavlan (något beskuren) fick jag efter Evas besök i Ystad.
Det är jag som kommer och cyklar och pElle finns också med på bilden.
Och min lägenhet med pelargoniorna!

9. Vi låtsas att du är 25 år och ska utbilda dig igen. Vad satsar du då på?
Helst ett icke omvårdande yrke. Konstnär eller journalist kanske. Eller präst.

10. Har du någon favoriträtt?
Varierar utifrån humör. Allt från lammstek till vegetarisk gryta.


Åskoväder, är inte Evas cup of tea.

11. Favoritfärg?
Varierar också. Klarblå ena dagen och svart den andra.

12. Favoritfilm?
Von Triers ”Breaking the waves” med Björk i huvudrollen. Mycket sorglig men så bra. Ett av de starkaste filmslut man kan se. Har sett filmen fem gånger och den är fortfarande lika stark och berörande.


Ute i stugan ..,

13. Och musik ...?
Fågelsången vid stugan i skogsbrynet.


// Tack snälla rara Eva som tog dig tid och svarade! säger jag.

6 kommentarer:

Evas blogg sa...

Och tack snälla du för en fin intervju! Så fint det blev med alla bilder.

Elisabet. sa...

Men en bild kom inte med, ser jag. Det ska genast åtgärdas!

Ruta Ett sa...

Det är så kul och intresant att läsa om alla bloggvänner och deras tankar.
En sån strålande idé, Eliabeth!

Steel City Anna sa...

Breaking the Waves är nog den bästa, ja en av de bästa, filmer jag sett. Tänker ofta på den. Det var en väldigt härlig akvarell!

Christina sa...

Så intressant det här är, att få ta del av de här suveräna små mikroporträtten.
Så mycket du får in på en liten "yta" om du förstår vad jag menar!?

Tack till både dig och till Eva!

Elisabet. sa...

Ruta Ett: ja, jag tycker själv att det är en enda stor gåva att få ta del av detta! Att människor öppnar sig!

Steel City Anna: jag måste nog se om den .. men jag minns att jag tyckte att den var jättebra!

Christina: tack själv, som tittar in!