tisdag 24 maj 2011

Tidig morgon ....

Regnsmatter mot fönsterblecket .., nyheter från radion.

Libyen och mera Libyen.

En man berättar hur Khadaffis trupper skjuter missiler rakt in i en by eller stad och vattnet försvinner och människor tar sig inte därifrån och man tänker på mammor och barn och hur skräckslagna alla ska vara.

Man tänker ..."om det vore jag själv och mina barn eller syskon eller ...".

Att Libyen är närapå fyra gånger större än Sverige, tänk, det visste jag inte (det är å andra sidan hur mycket som helst som jag inte vet ...) och vårt land är ändå det åttonde största i Europa, allt enligt information på nätet.

Och på Island spyr vulkanen ut aska.

Inte vet man om det är natt eller dag och smålammen dör.

Kungen har det kämpigt.

Jag undrar om han och hustrun sitter i morgonstassen och tittar på nyheter och jag undrar vad dom pratar om ...?

Här, i landet Halland, vräker regnet ner när klockan är sex på morgonen.

Herr pensionatsvärden kommer upp i sängkammaren och säger hejdå.

Jodå, han cyklar till jobbet.

Själv ska jag ta bilen och arbeta x antal timmar.

Fixa mejeriordern och grädda bröd och lösa av Lena vid fikat.

Så annorlunda är våra liv.

3 kommentarer:

Linda sa...

Och så mycket det är som man egentligen filtrerar bort, annars skulle man ju inte orka.
Jag bekymrar mig för Ebbas ögoninflammation och i ett annat land är föräldrarna oroliga för bomber...
Fan, så orättvist det är!

Ruta Ett sa...

Jadå, jag kan tänka mig att bli nästa intervjuobjekt! Det vet du! =)

Elisabet. sa...

Lotha och Ruta Ett: perfekt! Jag har en som står på tur, också det ett Lejon ,-) men jag mailar frågorna så kan ni ju klura lite och gärna leta fram bilder.