tisdag 24 maj 2011

Så var det ...


Älskar jag sigges små tassar?
Svar: obetingat ja!
Brukar jag pussa på undersidan av tassarna och snusa på dem?
Svar: det också!

Lycka är att tro att man ska arbeta till klockan 14.00 och så visar det sig att schemat är ändrat; man slutar två timmar tidigare!

Men nästan lika mycket ska hinnas med - det är mejerileveransen, och det ska göras mejeriorder för i morgon hos såväl Skånemejerier som Wapnö, det lokala mejeriet bara någon mil bort -, och det ska gräddas m a s s o r med bröd och gårdagens bröd ska gås igenom och man ska hinna kolla datum på allt i kylen och så är det brödordern som ska faxas in och plötsligt är det frukost.

Den underbara Lena bjuder dagen till ära på en rabarberkaka som är överjordiskt god!

"Det här är nog det godaste jag någonsin har smakat när det gäller rabarber!" säger Bodil vid fikabordet.

Och så löser jag av Lena som såklart också vill ha frukost .., jag fyller in tuggummi och annat vid kassan, sånt som nu är mitt ansvar, men hinner inte alls med allt.

Medan jag handlar till oss själva, då är klockan kvart över tolv, gräddar jag långa baguetter som är klara just innan jag åker.

Nu är jag hemma.

Det blåser friskt ute och sigge och pElle har tillbringat förmiddagen inomhus och är nu ute.

Själv dricker jag kaffe och gläds åt att det imorgon är löning!

Yipppieee!

Jaha, ja .., ni kanske vill ha receptet på den goda rabarberkakan?

Här kommer det.

Lenas himmelskt goda rabarberkaka ...

4 st rabarber
1 dl strösocker + lite potatismjöl som strös över rabarbern

Blanda samman:
125 gram smält smör
1.5 dl. socker
2 dl vetemjöl
3/4 tsk bakpulver

Lägg rabarbern (i bitar, förstås) i smord form.
Strö över socker och lite potatismjöl.

Klicka sedan över blandingen av smör och det övriga.

Grädda i 200 grader i c:a 20 minuter.

Glass eller vispad grädde till ...-)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja den kan jag gärna smaka i kväll.
Tyvärr hinner jag inte baka den själv men....
Jag har ju min rättning att tänka på.
PV

Lisette sa...

Såna här recept kan man aldrig få för många av! Tackar.Har skrivit ut och kommer garanterat att prova inom den närmaste tiden.

h-lady sa...

Till detta skulle jag servera Kessela vanilj... Otroligt gott till vad jag skulle kalla rabarberpaj. Även gott till färska, osötade jordbär.

Frk. Astrid hälsar till Herrarna i Landet Halland.

Elisabet. sa...

pv: den är klar när du kommer hem ,-)

lisette och h-lady: när jag gjorde den såg jag ju hur djävulskt fet och söt den är .., haha .., inte undra på att den blev god!

Egentligen vill jag ha glass till, möjligen fluffig vaniljvisp, men Kesellan är kanske inte så tokig heller ..:? Tack för tipset.