torsdag 19 maj 2011

Enligt önskemål ...


Ulrika, Oxe. Envis.

Igår hade jag ett brev i min inkorg från en för mig okänd Margareta i Ångermanland.
Så här skriver hon, bland annat.

"Snälla Elisabet, kan du inte intervjua eller presentera några av dina bloggvänner, så där som du brukar göra på din sida med vänsterhänder?"

Jo, det kan jag nog göra .., jag vet bara inte vilka som kan tänka sig att ställa upp som "offer".

Men okej, jag börjar med Ulrika .., hon är modig, hon säger nog inte nej .., och tänk, det gör hon inte heller.

"Visst kan jag det!" skriver hon.


1. Om du skulle beskriva dig själv, med för dig typiska egenskaper .., vad skulle det då bli?

Otålig.
Saknar mellanläge - det är allt eller inget. ;-)
Optimist.
Överlevare.
Bra på att leva i nuet.
Påhittig.


Detta är inte Lisa, det är Ulrikas syster Linda.
Ulrika är storayster.

2 .Fråga en vän vad hon/han säger? (vad hon/han tycker är mest typiskt dig).

Ulrika frågade sin vän Lisa.

"Jag tycker du är Äkta.
Du är vad du är och står för det och det är den finaste egenskap jag kan tänka mig. Det gör också att man litar på dig.
Du är inspirerande i att du delar min syn på handarbete som både meditation och som nörd-hobby. Och handarbetandet i sig gör dig till en kategori människa som bjuder in andra.
Du sa när vi först lärde känna varann att du var svår att komma nära - en ärlighet i sig att du sa det rätt ut - men när det sedan klickade visade du också hur glad du var över min vänskap.
Det fick MIG att känna mig värdefull. Det är stort.
Så - äkta, ärlig, öppen om man förtjänar din öppenhet men ärlig även mot de som inte känner dig nära. Kärleksfull, känslostyrd och tydlig."


Ulrika, 14 år.


En västmanländska som inte visste vad som väntade.
Nu tvåbarnsmamma och nyss fyllda fyrtio.


Här var ödet att åka tåg från Ystad till Köpenhamn.
Vad madamen tycker om Ernst, kanske man kan räkna ut.
Men jag tycker att han verkar trevlig.

3. Tror du på ödet?

Nja... Ödet och ödet... Hm. Jag vet faktiskt inte.
Jag tror nog mest att man själv påverkar sitt liv, sina val.
Men kanske är vissa saker menade att hända/komma i ens väg.
Jag ser livet som en stig med massor av små korsningar.
Rätt som det är befinner man sig på en ny stig, lite som när någon grejar med växlarna på en leksakstågbana.
Ibland knuffas man in på en ny stig, ibland väljer man själv att ta det klivet.
Sen är det bara att hålla i sig och "enjoy the ride" så gott man kan. :-)

4. Vilken doft gör dig riktigt lycklig?

Doften av solvarm tallskog en vacker sommardag.

5. En kväll ringer någon från Svenska Spel.
Undret har skett .., du har vunnit 10 miljoner kronor. Vad gör du med dem?

Jag skulle köpa mig en stuga i Arvidsjaurtrakten.
Och resa, massor!
Ta med mina barn och mina vänner ut och uppleva världen tillsammans med dem.
Se till så det fanns nog på banken så jag aldrig skulle behöva oroa mig för pengar mer.
Försöka göra gott för andra som inte har det lika bra.

6. Hur ser din drömsemester ut?

Att resa ut i världen tillsammans med mina barn och liksom bara...resa dit näsan pekar, så att säga. :-)
Men annars har jag små "drömsemestrar" i att hälsa på/få besök av/umgås med vänner och familj och koppla av och prata och ja, bara ha det gott tillsammans.
Det är det allra bästa. Landet Halland, Torpet utanför Alingsås, Landskrona, Örnsköldsvik, Månsträsk osv.
Alla de platserna är drömresmål eftersom underbara vänner finns där och tid tillsammans med familj och vänner är det viktigaste och bästa som finns.

7:e och sista frågan. Hur kom det sig att du började blogga?

Jag ramlade in på din gamla blogg :-) och tänkte "vad kul!".
Som en slags dagbok om allt möjligt. Och ett bra sätt att skriva av sig.
Jag var vääääldigt anonym i början, ja det vet ju du, och visade knappt så mycket som ett finger. Det kändes som att kliva in i en stor sal full med folk och skrika "HEJ!!", haha. :)
Med tiden har både bloggandet och jag själv förändrats, väldigt väldigt mycket.

Det bästa med bloggandet är alla vänner jag fått! Helt klart.
Mitt liv har blivit så oändligt rikt tack vare alla underbara människor jag träffat/träffar via bloggandet.

12 kommentarer:

Steel City Anna sa...

Ulrika har väldigt vackra ögon, måste jag säga! Och så var det en trevlig intervju :)

anna of sweden sa...

Åh, vilken bra idé! Väldigt trevlig läsning. Nu ska jag kika in hos Ulrika. :)

Elisabet. sa...

Anna och anna: ni kan ju överväga om ni kan tänka er att ställa upp som "offer" ,-)

Om så är fallet, får ni mer än gärna höra av er!

Christina sa...

Jag tänkte direkt på samma sak som Steel City Anna, att hon Ulrika har allt bra vackra ögon :-)

Tack båda två för en förträfflig intervju!

Micke sa...

Dom där ögonen ser farliga ut ;)
..ja, drunknar-farliga!

Kul läsa lite om henne, nu vet jag ju vad hon vill se på tv! Inredning med Ernst ;)

Ulrika sa...

Men tack, snällingar!! Vad rara ni är!

Micke - DU SKULLE BARA VÅGA! :-D

anna of sweden sa...

Gärna längre fram. När jag är avslappnad och inte så flyttstressad. För intervjuandet ska du väl hålla på med länge till? :)

Elisabet. sa...

Christina: ja, Ulrika har samma färg på ögonen som en viss sorts hundras, nu kommer jag inte ihåg vilken ,-)
Underbart av vackra!

Micke: du får skaffa dig flytväst!

anna of sweden: jättebra! Det får bli som det blir .., jag hör av mig ,-)

Ruta Ett sa...

Vilken rolig idé! Nu får man veta ännu mer om sina bloggvänner än tidigare - och om de man inte känner - ännu!

Elisabet. sa...

Ruta Ett: ja, skulle du möjligen kunna tänka dig du också ...-?

Steel City Anna sa...

Jag kan också tänka mej en intervju :)

Elisabet. sa...

Steel City Anna: perfekt! Jag mailar dig ,-)