fredag 13 maj 2011

Här och nu ...., del 191.



Å, denna ljufvliga humle!

"Men vi måste väl inte ha humle överallt!!" säger pv och tar sig för pannan.

Jo, det är vad jag har tänkt mig.

Testar en ny sorts spaljé också.



Spireorna inhandlades hos Åbergs Trädgård i Ystad, det var nog i fjolvåras?

Det är m a k a l ö s t hur dom växer!



Ännu mera humle.
Myntan .., jag säger bara det myntan .., ack och ve .., den planterar man inte ostraffat.
Nu exploderar den fram och vi har allt sjå i världen att hejda dess framfart!
På trappan står kaffekoppen.
Där sitter jag under lediga förmiddagar och drar med fingrarna genom lavendeln.



Dom här vita blommorna kommer också från Åbergs Trädgård, men jag har - som vanligt -, glömt vad dom heter.

Någon som vet ...?


(Och ja, jag har nog haft bloggabstinens ,-)

4 kommentarer:

Evas blogg sa...

Oj vad det växer! Ja hmle är en ståtlig växt. Vi planterar också sådana, som insynsskydd.

Turtlan sa...

ÅÅÅÅ vad jag längtar efter att köpa blommor till balkongen!!!! Mycket mycket!

Men nu i helgen kan det bli av. Jag har ju varit billös i veckan men nu så står det en hyrbil nere på gatan.

Vad de vita blommorna heter?
Ingen aning men fina är de.

Kväller!

Christina sa...

Jag ä l s k a r humle, vilken växtglädje...och så vackert!

Elisabet. sa...

Eva: förmodligen minns jag humle hemifrån och från mormor i Dikanäs .., det är väl därför jag är så omåttligt förtjust i den här gröna skönheten ,-)

Den är ju perfekt som insynsskydd och som "vi-borde-måla-om-huset"-skydd.

Turtlan: fick veta igår att den vita madamen heter Porslinsveronica! Hoppas att du kryar på dig och att det går bra med nacken.

Christina: ja, visst är den fin!!