söndag 8 maj 2011

Söndag i ett gult hus i landet Halland ..



"Hej på dig sigge .. hur har du det idag ..? Har du fångat någon liten mus i natt?" säger pv.

sigge nilsson är inte den som vill bli gosad med alltför länge .., men en kort stund går bra.

Sen vill han hoppa ner och inspektera matskålen.


Bilden är tagen uppifrån ...

Till min stora glädje och pv:s förtvivlan, växer humlen så det knakar.

"Jag tror ta mig ... att den växer 1 dm om dagen, om inte mera!" utbrister pv vid frukosten.

Och ser man på .., i brist på spaljé ..., söker (hemsöker, skulle nog någon säga ..) humlen sig in i huset.



Det var här, i slänten ner mot vägen, som jag räfsade ihop säkertligen tjugo säckar med löv från bok, björk, ek och säkert något annat också.

Någon räfsa hade inte besökt det området de senaste tjugo åren .., den saken är säker.

Och ni förstår att då hände något ., det formligen exploderade fram horder av vitsippor som nu plötsligt kommit i dagen och så räfsade jag vidare .., och "hyggesrensade", så där som pappa gjorde .., tog bort sly och taggiga buskar och upptäckte att .., å, här ser man ju något som liknar klipphällar, nästan.

Så jag spontanköpte några Rosenbräck och ännu flera Rosenbräck och Aubretian, ja, det vet ni ju redan .. (sedan tidigare, - pv hade en gång planer på blommor just där - finns även kärleks,- och nunneört) och nu ska jag plocka några lagom stora eller små stenar och fästa jorden med .., det är nästan bara lucker sandjord i slänten och säkerligen är det som pv tror, att detta en gång var havsbotten.

Och ååå, vad jag tycker att det blir fint!

12 kommentarer:

Ulrika sa...

Jättefint!

Lena sa...

Jättefint blir det.
Jag och pv har samma åsikt om humle...

Mian sa...

Det kommer att bli jättefint där i slänten, verkligen!

gunnar i vaplan sa...

Fint, och humle är en tacksam växt att växa även här uppe i norr ;_)

Anonym sa...

Min Elsa liknar din Sigge i temperament. En kort stund i famnen som sagt och sedan iväg på nya äventyr.

Elisabet. sa...

Ulrika, Lena, Mian: ja, det blir så fint, det tycker jag själv ,-)) Hoppas att dom klarar vintern bara, en kvinna på plantskolan berättade att hennes rosenbräck hade avlidit i vinter ,-(

Jenny: nej, katter är verkligen personligheter. pElle låter sig mer än gärna gosas med .., LÄNGE .. men sigge, han får man bara ha en liten stund i taget.

Elisabet. sa...

Lena igen: och nu växer ju humlen, så den kommer att rama in ytterdörren ,-) Hurra!

bettankax sa...

Så jättefint det blir/är:)

Christina sa...

Jag har nog varit ute i solen för länge, för jag fick titta länge på humlebilden för att förstå att den var tagen uppifrån ;-)

Och så fint ni får det i slänten!

Elisabet. sa...

bettankax och Christina: nu har jag skrivit att den är tagen uppifrån .., det var svårt t.om. för självaste fotografen att se hur det var ..

Anita sa...

Du är flitig som en myra Elisabet! Men så blir det fint också! Kram

Elisabet. sa...

Anita: nej, då inte alls .., det här är ju sånt som bara är sååå roligt, så det är ingen flit ,-)

(Men igår var jag som en igel på pv, som ju gärna drar igång projekt och hoppar mellan dem. I 1:a pausen i hockeyn skulle vi ta bort frigoliten som låg vid vedboden .., i 2:a pausen skulle spaljén upp ... och tänk, det blev verkligen så! Jag känner att jag är den som styr upp och han utför ,-)) Stackars krake.