måndag 9 maj 2011

På tåget ..

Mitt emot mig - det är på uppresan - sitter en äldre kvinna.

Hon har rött hår och på det lilla bordet mellan oss, ligger hennes solhatt.

Jag frågar om hon har varit i varmare länder, eller är på väg ..?

Nej, inte alls.

Hon ska hem, till Finland.

Till Åbo.

"Ja, du vet, Åbo är Europas kulturhuvudstad i år ...?" säger hon.

Nej, det visste jag inte.

Nå, själv kommer kvinnan från Savonlinna.

S a v o n l i n n a.

Det låter som en roman.

"Jo, jag är från Savonlinna längst i öster ..., du kanske har hört talas om operafestivalen där?" frågar hon.

Och vi pratar lite om Finland och Sverige och hemlängtan och vad som egentligen är hemma.

I sextio år har hon bott i Sverige.

"Om jag känner mig som svenska .., ja, jag vet inte längre ..?", säger hon.

Sen tittar vi mest ut genom kupéfönstret.

Bara ibland möts våra blickar som hastigast.

Inga kommentarer: