tisdag 13 september 2011

Höst ...


Inte på tre år har pelargoniorna varit så eländiga som i sommar!

Ja, nästan alla krukväxter på altanen har varit hängiga.

Nu, i hösttider, flyttar jag dom allra frodigaste lite mer i lä.

Närmare stentrappan där jag, under soliga morgnar, brukar sitta och dricka morgonkaffe.

Tanken (min tanke ...) är att området framför trappan ska stenläggas, då blir det enklare att ha krukor där.

Som ni ser frodas humlen (till min förtjusning och pv:s förtvivlan ...).


Rabatten mot sydväst har klarat sig någorlunda.

Där finns lavendel, olika salvior, prästkragar och inte minst kärleksört!

Att skärpan är som den är - dvs obefintlig - skyller jag på stormen!


Och mot väster och mest i skugga, är funkian e n o r m!

8 kommentarer:

Rexxie sa...

Ojojoj, om du tycker att dina pelargoner är eländiga så är det väl ingen idé att jag skickar bilder på mina!

Elisabet. sa...

Rexxie: men det här är dom bästa ..., dom flesta är rent enbarmligt eländiga! Det är väl allt regnandet, förstås ...?

Bert sa...

Pelargoner ska ha det torrt både uppifrån och nerifrån. Så torrt det går. Det fick jag höra i "Odla med P1" härom veckan.

I vår del av landet har vi fina pellisar i år. Gissa varför? ;-)

anna of sweden sa...

Aha. Så det är funkia vi har i våra rabatter. Har undrat vad det var för stora blad. Blommar de också?

Bert sa...

Anna: Funkia, eller Hosta, som den också kallas finns i många varianter. Här i Luleå har vi också den gigantiska på vår gård i stan. I stugan har vi en dvärgsort. Blommar gör de. Lite diskret färgade, eller vita glesa ax på en stängel.

Men det är nog mest för bladen som man har dem.

Elisabet. sa...

Bert: ja, det måtte ha varit deprimerande för alla mina pelargonior i sommar!

anna: det har varit som ljust blå stjälkar som blommat .., annars är det mest som marktäckare jag tycker om dem. Knappt ett ogräs finns i den rabatten!

Monica sa...

Kärleksörten är fin:-)

Elisabet. sa...

Monica: egentligen tycker jag inte om den ..., men nu, ja, nu börjar jag svikta i omdömet ,-)