lördag 17 september 2011

Små och stora möten ...


"Ska vi ta en promenad innan du åker till jobbet ..?" frågar pv och det gör vi.

Det är då man får liv.

Det är då man får en slags ro i själen.

Och när vi har tagit oss in i hagen - som ju är en enda stor ljunghed - då är detta vad vi ser.

Kan man ha det bättre som häst?


Och vi möter två snart tonåriga töser som kommer cyklande.

Dom har haft frukostpicknik en bit längre ner på heden och en av töserna berättar att där, där dom satt och åt frukost, där bodde en gång hennes farfar, Einar Johansson.

"Han var håltagare .., det är ett farligt arbete", säger flickan som har luciablont och lockigt hår.

Och hon följer oss en bit ner mot båthamnen och pekar ut var hennes farfars lilla stuga en gång låg och vi får höra om det farliga med hans arbete och det fasansfulla öde som drabbade honom och jag frågar om jag får filma och det får jag och hon berättar.

Detta ska jag lägga in ikväll.


Överallt är det hästar ..., och luften är ljummen och det är varmt och skönt.

Alldeles lagom.


På en stor sten slår sig pv ner och harry gömmer sig bakom husses rygg, där är det tryggt.
En av hästarna kommer fram och nooooooosar på den svarta - och inte just då - så värst svansviftande krabaten, och sen går vi ner till hamnen och pv ska ösa båten och harry springer glatt ombord och jag filmar .., men väljer sen att gå upp på strandbrinken.

Just då händer det som jag har väntat på: harry dråsar överbord!

Jo, jo.

Vad var det jag sa .-)

13 kommentarer:

Lena sa...

Åååå, nu längtar jag alldeles väldigt.

Anonym sa...

Ja där fick hon allt till en liten cliffhanger, madamen.
PV

Steel City Anna sa...

Väldigt fina bilder!

Monica sa...

Vilken rofylld vacker bild med hästarna! Som en annan värld fast den finns ju där hos dig:-).

mossfolk sa...

...och han kunde faktiskt simma och överlevde!
Jo,jo.
Vad var det vi sa ;))

Fourmum sa...

Så underbart! Så fina hästar :) Väntar med spänning på fortsättningen :)

Tankevågor sa...

Det är så typiskt valpar att trilla i sjön. ;-)
Både vår förra hund och Roxy som vi har nu trillade i sjön när de var valpar....och de upptäckte något förvånat att de kunde simma.

Mian sa...

Alice har trillat i trädgårdsdammen flera gånger (när hon haft bråttom för att kolla grodorna) - hon blir lika förvånad varje gång.

ab sa...

Katt-, hund- häst- och människoblogg med vacker natur - perfekt! :)

Du filmade förstås inte när Harry trillade i? Har han dagmamma när ni jobbar, förresten?

Evas blogg sa...

Underbara bilder! Särskilt den på den betande hästen. Fantastisk! Nämen Harry! Halkade han i?!

Elisabet. sa...

Till er alla: ja, han stöp med huvudet före och det är ju vansinnigt trångt mellan båtarna, nästan inget utrymme alls, så det var knepigt för pv att få upp honom .., pv låg dubbelvikt och försökte greppa honom i nackskinnet, för harry fattade inte att han kunde simma ut och sedan in i land!
Själv stod jag där och sa .."jahaaaaa, det var ju det jag sa ...:!" ,-)
Efteråt gick pv och sa ..."var det kul att bada harry ...?", ja, han ville väl låtsas som om detta var så kul ,-))
Och nej, Annika! Jag hade precis slutat filma och vänt mig om, då jag hörde plasket!
Eva: nej ingen dagmamma, jo, varannan måndag brukar han vara hos Hilda, pv:s dotter.
Annars arbetar jag ju halvdagar, kvart i nio till två eller två till sju och pv slutar ju fem, senast, så det löser sig.

En enda gång har han pinkat inne.
Vi går på låååånga promenader med honom innan vi åker till jobbet.
ll

Anonym sa...

Översta bilden med alla hästarna är sagolik :-)
Biggan

Anita sa...

Åh, vilka underbara bilder av vacker natur!

Och lille harry är så söt sååå! :)