lördag 17 september 2011

Om Einar Johansson, håltagare.



Så här var det alltså.

Under promenaden på förmiddagen, möter vi Fanny och Pia som kommer cyklande längs den något leriga stigen på ljungheden.

Det blir lite småprat och vi får veta att dom har haft en liten picknik en bit längre ner, mot båthamnen till.

"Ja, min farfar hade en stuga där en gång, det var nästan där vi var, jag kan följa med och visa er ...", säger flickan som heter Fanny.

Och jag frågar vad hennes farfar hette?

"Han hette Einar och var håltagare", säger hon.

Håltagare?



Och så fortsätter hon och berättar att detta att vara håltagare, det kan vara ett livsfarligt jobb, ja, hennes farfar dog faktiskt på jobbet.

"Han var på en fabrik där dom gjorde cyklar och så råkade han hamna i något slags kar eller nåt sånt och så försökte han ta tag i en stång för att ta sig upp, men det var ström i den stången, så .., ja, han dog", förklarar Fanny.

Och vi går ner till den där kullen där håltagaren Einar Johansson en gång bodde och jag frågar Fanny om hon vill berätta, ja, om jag filmar?

"Javisst!" säger hon.

Och jag tänker att hennes farfar nog skulle ha varit omåttligt stolt över henne, tänk, att ha ett barnbarn som man aldrig har träffat och som för totalt främmande människor berättar om sin farfar.

För mig är det inget annat än hjärtevärme rakt av.

Och här är hon.



(Om jag låter lite forcerad, så var jag det.
Jag skulle börja arbeta klockan tolv och hade inte riktigt kläm på vad klockan var.
Dessutom var kamerabatteriet på upphällningen).

Måhända är jag inte den enda människan som inte vet vad en håltagare sysslar med.

Här får man veta.

// Och på samma gata som dr Böhlander bor på i Väsby, där står en firmabil med en dekal som alltid får mig att le. "Kunglig Hålleverantör", står det. Så himla finurligt. Och nu vet jag vad dom arbetar med.

8 kommentarer:

gunnar i vaplan sa...

Du är helt otrolig...!!!
Vilka fantastiska möten och
vilka fantastiska berättelser
du förmedlar...
Jag är helt stum av beundran.

Underbart..!!

Monica sa...

Rara tjejer och nu vet jag att det är en håltagare som varit i detta hus, (kanske flera) en granne bygger om kök, badrum, ja allt till öronbedövande dån, maken säger det står håltagare på bilen och han undrade vad det kunde vara:-), har undrat om vi skulle få gemensamt hem med grannen men håltagaren verkar stoppat innan;-). Får tacka för all information på denna blogg:-)

Elisabet. sa...

gunnar: men jag ska minsann gå en intervjuarkurs där man lär sig att hålla klaffen och inte hela tiden avbryta den som pratar ,-)

Monica: hahaha .., ja, jag ser framför mig hur ni får gemensamt boende!

Kesu sa...

Nej, snälla, gå INTE en intervjuarkurs! Du är en perfekt utfrågare! Gå i stället til SVT och fråga m du kan få en egen talk show - som det heter på mediesvenska.

Säg om inte det halländska landskapet är vackert. Just den här biten och typen, inte nödvändigtvis de platta sandstränderna.

Dessutom är vattnet mycket saltare än här på ostkusten.

mossfolk sa...

Nejnej, vaddå gå en kurs. Du skulle kunna hålla en kurs! Jag anmäler mig bums ;)

Och det är så makalöst fint (men bestämt blåsigt) det där landskapet!

Anonym sa...

Jag tror t o m att firmabilen i Dr Böhlanders kvarter är så fyndiga att de skrivit "Kunnig Hålleverantör". Om nu inte jag minns fel.
PV

Steel City Anna sa...

Fort pratade alla damerna också :) Undrar om det finns män som kan prata så fort. Jag kommer inte på nån.

Mycket roligt, det där med hålleverantör :)

Elisabet. sa...

kesu: jo, jag måste lära mig att inte ha så bråttom när jag pratar ,-)

Det svaret gäller till steel city anna också ,-)
(Ja, jag pratar fort!)

mossfolk: det blåser nästan alltid .., det är väl enda nackdelen med att bo så här nära havet.