måndag 27 februari 2012

1:a lediga-dagsfönstret .....


.... skymtar till höger uppe i bilden och är det lilla fönstret som vetter mot stora backen till.

Kaffekoppen är holländsk och inhandlades i Ystad i förrgår, ja, på bageriet Söderberg & Sara.



Det här med helhetstänk, det är nånting som jag tycker så mycket om!
På bageriet, som till en början endast sålde nybakat bröd och lite mjöl och müsli, där finns nu ett betydligt större utbud tillbehör och även några små bord och något som kallas för en "kaffebar" och på väggen, på ett slägs nät av stål eller nåt sånt, hänger såna här kaffekoppar med olikfärgade "öron"/handtag.

Jag valde som synes den röda varianten.

När vi igårkväll gjorde natt, upptäckte jag att herr pv hade ställt väckarklockan på 7.00 piiip.

"Ställer du väckarklockan när du har semester ...?" utbrast jag häpet.

Jodå, det här var minsann ingen vanlig semester, detta är ett träningsläger, menade han.

Jaha ja .., ja, det hade jag ju glömt.

I skrivande stund är klockan 07.40 och någon pv har ännu inte synts till ..., ingen annan heller för den delen.., och undertecknad, som inte befinner sig på något träningsläger, är den enda som är uppstigen.

Kaffekoppen är invigd ., termometern visar på minus fyra .., och jag hör småbarnsröster och tripp-tripp-fotsteg från stugan som sitter ihop med "vår" - å, sånt gör hjärtat glatt -!

På Hemköp är dom nu igång med charkförberedelserna ..., hej på dig Anne-Marie om du läser här!

Jag säger som vi brukar göra: "hello sweetheart!"

Ps. Under uppresans gång utbrast pv plötsligt: "äntligen!" Det visade sig då att han haft flimmerkänning sedan kvällen innan och under en stor del av uppresan, men vid trakten av Värmland släppte allt och sedan var det frid och fröjd. Helt övertygad är jag att det - till viss del - handlar om stress.
Första gången pv träffade min storasyster fick han läggas in på Ystad lasarett för elchock och vid tanken på detta har vi skrattat många gånger ...., nej, se där .., den Nilssonska släkten är minsann inte att leka med! Igårkväll, nästan innan vi ens installerat oss, tog han så en träningsrunda på sex kilometer och allt har varit bra ..., ja, kanske bäst att höra om han svarar på tilltal .., och det gjorde han nu. Allt väl, således. Ds.

16 kommentarer:

-B- sa...

Värmland er som medesin ;-)

Elisabet. sa...

Bente: ja, det blev lite nervöst .., jag började planera var jag skulle köra honom om det började om igen ..,Mora lasarett, kanske ..?

Rexxie sa...

Om det hade varit jag så hade jag sparkat upp honom kl 07:02!!

Evas blogg sa...

Nu får pv andas lite lugnt ett tag. Djuuuuupa andetag. Sen kan han ge sig ut i spåren.

Elisabet. sa...

Rexxie: nja, fullt så elak är jag ju inte ,-)

Eva: han är redan ute och åker en 3-milarunda. Jag tänker att han är en vuxen människa som får ta ansvar för sig själv. Vi får se hur det går.

Elisabet. sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Elisabet. sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Mian sa...

och när jag och Jan skulle hälsa på aug-10 så var han tvungen att elkonvertera sig lite på förmiddagen först...

Ha en skön ledighet!

Elisabet. sa...

Mian: jo, han har en lugn utsida, men ett livligt inre ....,-)

Evas blogg sa...

Ja det är ju sant.

Anonym sa...

Lite orolig kan man ju bli för hjärtat men jag håller tummarna.
Antagligen går allt bra men när ska verserna användas?
Tänk jag trodde att alla som åkte vasalopp hade mätare på kroppen och avläsning på distans.
Det trodde inte Ulf!!!
Hur är det?
Kram Eva i Tyresö

Cecilia N sa...

Avläsning på distans? Inget annat än att de har en pip som piper när de passerar olika "mållinjer" vilket snabbt distribueras till nätet.

Själv sitter jag just nu och väntar på att maken ska passera Hökberg.
Det blir inte någon tid under tio timmar i år heller. Men det snöar har jag förstått det som.

Turtlan sa...

Inte förvånande att hjärtat hoppar rätt när han kommer innanför Värmlands gräns. Helt naturligt för här "ordnar det sig alltid" :-))

Ja då fick jag det sagt *L*

Värmländskan´

Elisabet. sa...

Eva i Tyresö; verserna ska användas på fredagkväll, efter stafetten ,-)

Cecilia N: undrar just hur det gick för gubben din ..?

Elisabet. sa...

Turtlan: ja, du må tro att vi skojade om det där också ,-)

Cecilia N sa...

Tio timmar och 18 minuter och 54 sekunder.