torsdag 23 februari 2012

Ojdå, kära nån ....


När jag tar mig en närmare titt på Wilhelmina Charlotta Westerlund (ni vet, kvinnan på bilden lite här nedanför - min mammas mormor -), upptäcker jag intressanta saker.

Först och främst ser jag att denna Lotta var nummer två av totalt tretton syskon.
Hennes föräldrar hette Hans Jonsson och Anna Carolina Hansdotter.

Och Anna Carolinas pappa, ja .., nu kommer vi det intressanta .., hette Hans Matisson och kom från Åkrarna i Ockelbo socken.

Just det, ja.

Det kanske innebär att jag rent av är släkt med prins Daniel och därmed den nyfödda lilla prinsessan!

Jo, jo.
Det hade man ingen aning om.
Att det k u n d e vara så, menar jag.


Och när jag - aningen malligt - visar detta för pv, är allt han bryr sig om att jag även har släkt i Dalarna .., Mattias Hansson Bjur t.ex och hans hustru Elisabeth Andersdotter, från Orsa!

"Ja, ja ..,, prinsen hit och dit .., tänk om du är släkt med Mora-Nisse!" utbrister pv.

Han ser nästan lycklig ut.

Ps. Pv kom just förbi här i datorrummet och frågade om "hertiginnan önskar kaffe ..?"
Se där, ja .., nu tar det sig ,-)) Ds.

5 kommentarer:

Lisa sa...

Och jag ser 1758; Hoting, Tåsjö 1,5 mil från min pappas fädernehem, där jag ärvt ett av husen.

Lisa i Västmanland (fd Jämtland)

Biggan sa...

Bi två är ju för j-a helt underbara!!!!!!!!
Vilken humor er emellan...

Biggan sa...

NI,skulle det stå...här behövs nya glasögon!!!!

Vonkis sa...

:-)

Elisabet. sa...

Lisa: ja, du ska se att vi också är släkt .., se där, då får du lite kungligt stänk på dig ,-))

Biggan och Vonkis: ,-)