lördag 22 september 2012

Åtta timmar på jobbet ...

... och det är full fart nästan hela tiden.

Med det nya schemat är jag betydligt mindre i kassan - mest är man andrakassörska - så mellan varven springer jag mellan mejerikylen, brödet, juice och ostar och så blir det till att hjälpa till i spelet och idag är människor som alldeles rusiga och det spelas på hästar till höger och vänster och någon ångrar sig och man får makulera bongen och gamla Lottokuponger ska rättas och förlängas och så har godiset kommit och det ska också in och en del tuggummisorter har utgått ur sortimentet, jaha, då ska dom reas ut och det nya ska på plats och så där håller det på.

Det är en evig rundgång.

Kvart över åtta är vi klara och har stängt och jag sätter mig på moppen och susar hemåt i kvällsmörkret.

Var gång är jag livrädd att krocka med en älgfamiljen som spankulerar här i närheten och en annan kväll var det inte långt ifrån att jag körde över en grävling som kom springande över vägen.

Man sitter på helspänn; ibland pratar jag för mig själv, så där som jag alltid har gjort och ibland, när jag är ensam och inte ser någon bil, tutar jag lite - så där tut-tut - för att skrämma eventuella djur.

Väl hemkommen bjuder pv på den i särklass godaste kålpudding jag har ätit!
På arbetsbänken ligger Vår Kokbok och han har gått efter recept med sirap och soja i kålen, sen köttfärs kryddat med timjan ..., det var himmelskt gott och så bjöds det på egenodlad potatis, dito med morötter, sallad och tomater .., å, så rik man känner sig!

Och nu är det kväll och jag funderar på att gå och lägga mig.
I morgon är det jobb igen, men inte förrän klockan två, eller halv tre, till sju.

Bilden visar hyllan i rummet som vi kallar för "Gunnars rum".

Fr.v. min mammas mormor, Charlotta,  en liten Anders i Grekland och pv:s morbror - Gösta Pehrson -.

3 kommentarer:

mossfolk sa...

Och jag börjar fnissa för mig själv för jag kan precis se framför mig hur du kommer susande på din moppe och tutar i ensamheten ;)

För övrigt låter det rätt stressigt med allt som ska göras. Hellre hade jag nog stått i kassan. Tror jag.

SoF sa...

Natti natti!

Mian sa...

Jag älskar kålpudding, min mor gör jättegod.
Helst ska det vara på färsk sommarkål.
Med Jans goda färskpotatis till (och en klick extrasaltat smör på potatisen).