fredag 30 november 2012

Tankar framför tv:n och en fråga ...

Nånting som jag verkligen fascineras av - och tycker om - det är när människor känner sig säkra i sin yrkesroll.

Det kan vara allt från en skicklig skomakare .,. till den trettioåriga kvinnan som var gatsoperska i Malmö och vittnade om glädjen i att hålla rent .., eller supportpersonal i någon form som möter kunder med respekt och vänlighet.

Ja, helt enkelt: all sorts yrkesstolthet!
 
En som  i mina ögon verkligen har vuxit och nu är så avslappnad inom sitt gebit - tv-rutan -, det är SVT:s nyhetsuppläsare Hannes Nelander.

Honom gillar jag skarpt!
(Intressant artikel finns här.)

Nåt annat som inte bara fascinerar mig, utan rent av mig gör mig lycklig, är när jag tittar på Gokväll och "Gör om mig", där en man eller kvinna (oftast det senare) får en ny stil.

Igårkväll var det rent bingo!

Såååå fin hon blev, den 50-åriga Stina från Lidingö!!
(Och de båda förvandlingsdamerna i Gokväll är så himla rara och fina och Pekka Heino perfekt som programledare, tycker jag!)

Om ni spolar fram till 41.05 av programmet, så får ni se på förvandling!

En annan som  har axlat rollen som programledare/nyhetsuppläsare, är förre radioprataren Anders Holmberg, numera stationerad i Aktuellt.
Å, så nervös jag tyckte att han var i början .., men  igår kväll när han intervjuade/ifrågasatte Jimmie Åkesson visade han prov på nånting helt annat, tycker jag.

Sånt kan man tänka på när man sitter där i soffan Ektorp.

Och du som läser här .., har du några tv-favoriter?

Du får gärna dela med dig om du vill och har lust!

10 kommentarer:

SoF sa...

Instämmer.
Hannes är som klippt och skuren för det där jobbet.

Tittade på Stina-klippet. Ursnygg(t)!

Varma små-fina-snöflings-hälsningar/SoF

gunnar i vaplan sa...

Se där, nu är vi inte överens...
"Gör om mig och Pekka Heino", huvva va hemskt ;-)

Elisabet. sa...

SoF: ja, hjälp så fin hon blev!!

Gunnar: han är nog för städad för dig 😉

Ruta Ett sa...

En av mina TV-favoriter är Kristofer Lundström på Kobra. Han är så avslappnad och trygg.
En jag absolut inte gillar är Belinda Olsson som har Debatt - du vet hin som avbryter varenda människa hela tiden och har så dumma kommentarer.

annannan sa...

Nej, men radio. Ingvar Storm. I say no more.

Steel City Anna sa...

Gör om mej är nog det värsta jag vet, jag får magnkip och kan nästan inte titta :) Människorna ser alltid så sårbara och krampaktigt artiga ut. Men de kanske tycker att det är trevligt, ja det hoppas jag :)

Ingvar Oldsberg och Stina Dabrowski, Lennart Hyland, Hagge Geigert och Agneta Bolme Börjefors. Kommer inte på några nutida jag tycker om :) Luuk kanske. Peter Settman. I en annan liga dock.

Elisabet. sa...

Anna: nu försvann min kommentar; jag gör om det!
Alla som du har räknat upp tillhör mina favoriter; men jag vill ta med en som jag tyckte sååå mycket om: Ingela Agardh!
Och jag tycker alla dom här har en slags äkta värme och nyfikenhet.

Gör om mig ....
Jo, ibland är det som du säger, men igår .... Hon verkade så himla glad och blev såååå vacker!
Ibland är dom finare naturella, tycker jag.

Elisabet. sa...

annannan: Ingvar Storm hör nog till pv:s favoriter också ,-)

Anonym sa...

Instämmer om Pekka Heino, gillar honom skarpt i den roll han har. Men en tv-favorit är(var) Ingela Agardh - saknar henne jättemycket!
Advetshälsningar från Biggan

Elisabet. sa...

Biggan: ja, jag skrev det i en kommentar, att Ingela A saknar jag verkligen! Och hennes gapskratt ,-)