tisdag 23 april 2013

Det bästa för Ann i Göteborg ...


Det bästa i veckan var när jag  träffade på en gammal elev i stan.
Jag var på väg till Knapp-Carlsson för att köpa lite sybehör och hör plötsligt någon ropa: – Aaaannn!
Jag vänder mig om och där står en kvinna med en liten pojke och ler som solen. Jag brukar komma ihåg de allra flesta av alla tiotusentals elever jag haft och visst känner jag igen henne – men namnet?

Jag letar och letar i mitt numera vitfläckiga minne. 
Till slut blir jag tvungen att fråga...Sabine! Jamenvisst!

Hon är nu en vuxen kvinna med två små barn och är lärare – inspirerad av mig, sa hon. Jag nästan spricker av stolthet.
Hon hade det inte så lätt i skolan. En lite udda fågel, lite lillgammal, påstridig och med inte så hemskt många kompisar – men stark!

Och nu står hon här, 13 år senare, framför mig, och berättar glatt och stolt om sin man, sina barn, sitt jobb och jag blir tårögd.

Bilden visar omslaget till “Udda Person” av Else Fisher Bergman – en bok min mamma läste för mig när jag var liten och som jag genast kom att tänka på när jag tänker på Sabine.
Hälsningar från Ann.
(Elisabet säger: snälla, glöm inte att klicka på Ann-länken .., den lilla filmen om koltrasten i Göteborg, den är en hjärtevärmare av rang!)

2 kommentarer:

Ruta Ett sa...

Länken funkar inte!
Hoppas du är lite bättre idag

Elisabet. sa...

Ruta Ett: jodå, nu funkar den. Tack som hojtade ,-)