onsdag 15 maj 2013

Ännu mera listor ...!

Men jag är  nog bra på att ge beröm .., det tror jag.

Vad gjorde du för en timme sedan?   

Då satt jag i loppisfåtöljen och tittade på semifinalen i Eurovison Song Contest. Det var rent vansinnigt bra arrangerat! 

Skriv två maträtter som du är bra på:
Palt tror jag att jag fixar bra .., och så lammsteken.

Om du fick önska, vilken egenskap skulle du helst vilja ha (som du inte har )?
Aningen mer återhållsam, kanske.
Men det räknas kanske inte som en egenskap ...?

Kim Echlin tyckte jag om också.
Vilken sorts böcker tycker du om?
Stora böcker med vackra bilder.


Vilken/vilka är din/a bästa egenskap?
Jag ska höra med pv när han har vaknat.
Nej, nu vet jag: jag har ett gott humör. 


Vad betyder ditt/dina förnamn?
Gud är fullkomlighet.
Jag har bara ett namn.

Och ibland byter man namn, från ett till ett annat och så tillbaka till det första igen.
 
Vad har du på dig just nu?
Blå jeans och en blåvitrandig ganska stor skjorta.

Varför valde du det yrke du har?
En ren och skär slump. Jag var våldsamt förälskad i den unge mannen som skulle bli pappa till mina tre barn och eftersom han då hade flyttat från Lycksele till Göteborg och vi sällskapade - vi var väldigt unga -, tog bästa kompisen och jag själv Lapplandspilen från Bastuträsk till Göteborg där vi arbetade i var sin Konsumbutik sommaren 1971. 
Det var så det började. 
Jag trivs bra med mitt jobb.

Moppetur i Skåne ...
Hur tar du dig till ditt arbete?
Moppen Hooper.

Vilken var din bästa leksak när du var liten?
Det var nog dockvagnen.





Vilken var den senaste boken du läste/håller på att läsa?
Stian Holes "Den gamle mannen och valen". 

Joyce Carol Oates böcker tycker jag om ...

Vilket/vilka TV-program försöker du undvika?
Skrikprogram, typ "Hela Sveriges fredag..".
Älskar dokumentärer. 


Har du nån dagstidning? Vilken?
DN fredag - söndag.
Funderar på att byta till Sydsvenskan.

Prenumererar du på någon tidning? Vilken?
Nej, men får Svenska Journalen.
Jo, vi har ju förresten tidningen Vi.


Brukar du spela något dataspel? Vilket då?
Nja, om inte quizzen på mobilen räknas, så .. njet.

Och ett tag ... Rumble. 
Hysteriskt ofta. 
På gränsen till besatthet.

Och jag är bra på att glädja mig åt det lilla här i livet.

Vilket är ditt bästa knep när du har svårt för att somna?
Pv somnar inom loppet av tio sekunder, det gör mig stressad.
Själv sover jag nära min klockradio som oftast är på hela natten.
Inget annat knep. 
Sover sällan dåligt och blir oerhört orolig när det inte funkar.
Nattprataren Rickard Herrey är bra mot dålig sömn. 
Han har en behaglig och trygg röst i natten.


Vad ingår oftast i din frukost?
Kaffe och en macka.
Eller två.
På helgerna äggröra med bacon.

Vilken är din dialekt?
Nån slags inlands-västerbottniska.

Talar du fler språk än svenska? (så att du gör dig förstådd...)
Engelska och tyska, lite spanska. 

Beskriv ditt utseende?
164 cm .., självlockigt hår, för mycket god mat har satt sig  nästan  överallt .., blå ögon.

Sladdriga lår, men det gör inget.

Författare: Anita Nilsson

Har du nåt smeknamn? Vem gav dig det?
Bettan, av alla på jobbet. 
Mamma sa Eliza. 
Min storasyster och hennes f.d. man kallar mig för Bisse.

Har du någon tatuering? Om inte skulle du vilja ha en?
Nej, men har inget emot dem.

Till sist:
Vad tycker du om Eurovisionsschlagerfestivalen?
Helt underbart!
Och SVT får all min beundran för hur härligt dom har arrangerat det hela - so far -.

Listan hittade jag hos Kattis och Ruta Ett.

5 kommentarer:

Steel City Anna sa...

Den måste jag ju sno :) tyckte också att semifinalen var proffsigt skött och ett fint program.

Tony sa...

Moppebilden var härlig!

Ulrika sa...

Kul lista! Jag norpade med mig den. :-)

Eva i Tyresö sa...

Gillar vérkligen moppebilden.
Skönt att du är den du är med hela glädjen och ÖPPENHETEN!!

Nu är du ledig!

Ruta Ett sa...

Vilka härliga svar, Eliza!