måndag 13 maj 2013


En måndag i maj ....


Det här med växthuset - som ännu icke är -, det ger så mycket glädje.
Helt ärligt förstår jag det inte riktigt .., men ..., ja, så är det.

Sommarkoppen ...

Nu på morgonen sitter jag på bron - eller trappan, välj själv - .., med kaffekoppen intill och så tittar jag hela tiden till vänster där bygget pågår ..., och jag fylls av sån glädje.

Pelargonian från köket ställs på en trädgårdsstol till höger i växthuset, bara för den där känslan att ..,  hmmm, undrar hur det kommer att bli?

Till vänster om det som ska bli dörrpartiet, har vi planterat en liten Rosenrips.
En buske som fanns i huset i Skåne när vi flyttade dit och dom små blommorna doftar nåt så ljuvligt gott! Nej, det är inte världens vackraste buske, men i det här fallet är det doften som är det avgörande.

Om doft pratar vi mycket när Eva och Långe Maken (utan röda byxor) är på besök - det var igårkväll -.


Intill bron, nedanför humlen, växer pepparmynta.
Den är livsfarlig - sprider sig värre än ogräs -, men doftar gott!
Man kan sitta där och dra med fingarna genom bladverket ..., mmm!
Och om kvällarna tar vi bara och norpar några blad och lägger i tesilen .., ååå, så gott det teet blir!


Till pv:s förtvivlan - och någon annans glädje -, växer humlen så det knakar.
Säkert 2 dm per dag! 



Ganska oroliga var vi för klematisen, den som i fjol fullkomligt överöstes med blå blommor som vällde ut från väggen, men som nu i vår hade haft besök av hungriga rådjur som kalasat på grenarna. 

Kattis spädde minsann på oron.
Jodå .., matar man gladeligen rådjur, då kan det bli så här.

Men ser man på .., efter hönsgödsel och god omvårdnad är den på gång igen och förhoppningsvis blir den lika fin i sommar!


Här är den, den nya busken, fröken Rosenrips.

Jag kan väl inte påstå att pv studsade av glädje när den uppenbarade sig.

"Men .., vet du var den ska planteras ..?" sa han.

"Inte en susning, men det ger sig nog ...", svarade hans sambo.

Och nu är den alltså på plats.



Medan jag satt där i nattskjortan och drack kaffe .., kom skatan flygande.
Den tog paus i plommonträdet.
Skator är fantastiska!
Om jag slänger ut en liten korvbit på gräsmattan, tar det inte mer än någon minut förrän en skata är på plats och norpar korven!
Jag fattar det inte!! 
Har skator världens bästa luktsinne?


Och medan jag sitter där .., lullar sigge omkring och jaaaamar lite missbelåtet.

Ja, så kan en morgon i landet Halland se ut.

Om ni nu inte visste det.

9 kommentarer:

Ulrika sa...

Jag tror jag epostar mig själv till landet Halland och slår mig ner där bredvid dig. Här är det lite gråmulet just nu, och ganska blåsigt, och jag är trött och kroknar under alla Måsten idag.

Ni har inte funderat på att skaffa en kompis till Sigge förresten? :-)

Elisabet. sa...

Ulrika: e-posta dig du! Jag börjar jobba klockan tre, men vi hinner ta en kopp innan dess ,-)

Kompis till sigge? Njaaaa, nä.
Eller kanske.
Vi får se ,-)

Ulrika sa...

Hehe. ;-)

Bert Bodin sa...

Fåglar har nog inget vidare luktsinne, vad jag vet. Men de ser bra.

Elisabet. sa...

Bert: men skatorna kommer ju FLYGANDE inom någon minut bara .. ,hur kan dom se om dom inte sitter just här i närheten? Och det gör dom inte ,-)

(Ja, jag har stenkoll) ,-)

mossfolk sa...

Vad härligt det verkar vara att sitta där. Och du är fenomenal på att beskriva saker och ting!

Kattis sa...

Klematis mår ju oftast bara bra av att bli ordentligt nedklippta emellanåt, så... ;) Det är värre med lökväxter, buskar och träd!

(För övrigt kan man blöta blodmjöl, och trä/kleta på en pinne, om man vill skydda något särskilt från rådjuren, säger de som så har testat... )

Mian sa...

Nu har jag kollat rosenrips på webben. Känner igen den. Fin!
Verkar inte vara speciellt omtyckt av rådjur. Så bra!

Bert Bodin sa...

Om fåglars luktsinne kan du läsa här.