torsdag 5 september 2013

En torsdagmorgon i september ...

Närmaste grannens gräsmatta.

Det där högtrycket som alla pratar om, det håller sig i alla fall på behörigt avstånd från landet Halland.
Åtminstone från Stensjö och Ejdervägen.

Men varmt och skönt är det.
Luften är fuktig och efter en halvtimmes promenad med harry, är håret alldeles kruslockigt.


Räknar till tjugoen duvor ute på den numera stubbade åkern .., ett oräkneligt antal mördarsniglar  ligger på grusvägen eller på daggvåt asfalt ...,  vi möter två bilar - en är polskregistrerad .., bakom oss går en ihärdigt motionerande man med svängande armar (han svänger dem inte så där som unga kvinnor gör, men inte långt ifrån) ..., och på vänster sida av lillvägen, mitt emot Nilssons, hittar jag en liten adresslapp i gröngräset.


Hos grannen nere vid vägen.
Ordning och reda.
En stockros strääääcker sig mot väggen för att få ljus och själv sträääcker jag mig för att nå med mobilen över den höga häcken.

Väl hemkommen upptäcker jag en koltrasthona som flugit in i den inglasade altanen och inte tar sig ut .., oj, så hon kämpar för att hitta räddningen!

Medan harry sitter på helspänn där utanför, går jag in och fångar henne försiktigt, försiktigt ..., och så får hon flyga iväg och gissa, om en svart hund blir snopen ...!

Sigge, som betraktat skådespelet på avstånd - sittandes under lilla eken - bryr sig inte.
Han putsar pälsen.

2 kommentarer:

Ulf sa...

Rofyllt. Skönt att få flyga fritt.

Elisabet. sa...

Ulf: ja, det är det verkligen!