fredag 13 september 2013

Morgon i september ...


Fönsterrutor i växthuset.
Där inne vimlar det av tomater och gurkor! 
Aldrig, inte i min vildaste fantasi, hade jag kunnat drömma om en sån skörd!
 


Och när jag tar harry på promenad, är vi omslutna av dimma.
Inga svalor.
Men duvor som flax-seglar iväg ..
Flapp-flapp låter det.


Hela sommaren har grannen Ecke haft ett sjå att hålla efter mördarsniglarna.
Dom vann.
All sallad åt dom upp!
Nu förbereder han för nästa års sådd.

 

Och överallt ser jag spindelnät! 


När vi kommer hem, hoppar harry upp i soffan och tar sin plats.
Tänker kanske att "men nog var det väl ändå .., nu ska jag ha den för mig själv!"
Men så tar sigge ett skutt upp .., lägger sig alldeles intill harry .., kråååmar och har sig .., slickar harry på halsen och harry är spänd som en fiolsträng .., vet - av erfarenhet - att bäst det är kan han få sig en lusing.



Och efter några minuter har sigge vunnit.
Såja.
"Nu kan man ha hela den här sköna bädden för sig själv", tänker han nog.

(Och det fanns fler som hade det kämpigt med den där envise lille typen ...)

3 kommentarer:

Ulf sa...

Vilka fina bilder som skildrar höstens intåg.

mossfolk sa...

Det är så makalöst vackert med riktiga höstmorgnar!

Jessica sa...

Fina bilder och så underbara djur! ;)
Skrattar gott år Sigge, snacka om att veta vem som är kung.