måndag 9 december 2013

Getinge tur och retur ...


Tid på vårdcentralen vid tiosnåret.
Det blir gott om tid för småprat och jag upptäcker plötsligt att fåtöljerna har små titthål.
En radio spelar lågmäld musik .., en äldre man slår sig ner intill mig och försöker rätta till sin fåtölj - som sitter ihop med min - och då blir det ännu mera prat och skratt.
Allra mest pratas det om stormen Sven och dess biverkningar.
På väg till Getinge såg jag massor med stooora träd som blåst omkull och ett hustak var delvis raserat och bråte låg lite här och där!


Efter diverse provtagningar upptäcker jag dom här raringarna i väntrummet.
Det är min chefs svärmor och svärfar och det ska jag säga er, att mer underbara människor finns inte!
Då blir det ännu mera småprat .., ja, medan jag tar på mig kappan och halsduken.


I femtiotre år har dom varit gifta.


Och på Elvys väst sitter en vacker snöflingebrosch!



När man nu ändå har lämnat sina viktuppgifter till den barska damen från sjukhuset, då kan man ju faktiskt slappna av lite .., så jag tar omvägen via Slöinge när det bär av hemåt.
Till Solhaga Bageri.


Känner ni doften av nybakat bröd ...?



Och deras lussekatter är jättelika, luftiga och övermåttan ljuvliga!


Där finns förstås också pepparkakor och även färdig pepparkaksdeg på rulle.
En sån köper jag hem .., och lite annat gott .., grovt bröd, till exempel.

Nu återstår några timmar i frihet, innan det är dags att ge sig av till affären.
Snön är försvunnen .., småfåglarna ska ha mat och jag ska lägga in ett Det-Bästa-Bidrag från en rar madame i Skellefteå!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt att unna sig lite gott emellanåt ,det är man värd alla gånger/Babsan

Jessica sa...

Vilket underbart bageri det där är! :)

Elisabet. sa...

Babsan: det gör jag efter varje besök på vårdcentralen eller sjukhuset. Precis som mamma bad mig att göra var gång vi kollat hennes minnne och hon suckade av lättnad att den förnedringen var avklarad.

Jessica: ja, har du vägarna förbi, så rekommenderar jag verkligen ett besök där!