onsdag 19 februari 2014

Onsdagsfönstret ...


Hej Elisabet!

Var nyss ute på en promenad och hade kameran i fickan.
Gick förbi Öppna förskolan och knäppte en bild på ett av deras fönster (som sitter under större fönster) Lite vingt och snett, men kanske, kanske kan du använda den.

Det ser ut som om det i bakgrunden (övre fönstret) är ett litet kök och jag gissar att tåget är ett tåg som används med tända ljus om någon fyller år. 

Senaste det användes så var det till en treåring av ljusen att döma.
Lundafarmor.

//Tack snälla, rara! säger jag.Och ler åt uttrycket "vingt" och snett. Det här med dialekter är så underbart! Hemma i Västerbotten säger man "vint och snett", jag undrar var gränsen för det bytet börjar? Vad säger ni andra?

8 kommentarer:

Ruta Ett sa...

Snett o vingt från Malmö!

Anonym sa...

Snett och vint från Stockholm-Enköping.
I Mantorp vet jag inte.
Anne i Mantorp

Pernilla sa...

Jag säger som Ruta Ett - kanske beroende på att jag också är malmöit. ;-)

Roligt med dialekter!

Eva i Tyresö sa...

Vint i Norrköping.

annannan sa...

"Lid po ving gjorr ingjenting men forr mied po tvart e ente vart" heter det på österlenska.

mossfolk sa...

Snett och vint :)

Anonym sa...

Snett och vint både i Piteå och Uppsala/Babsan

Elisabet. sa...

Tack snälla rara allesammans: jag kopierar Kerstin Hedgrens text från facebook, den stämmer rätt väl med din annannan ...

"Litt på ving gör ingenting och litt på sne kan ingen se!" rapporteras från sydligaste udden.

Och jag kopierade din text annannan (utan namn) och lade in den på min fråga på facebook.