onsdag 19 mars 2014

Det bästa för Ann i Göteborg ...


Hej igen!
Klart jag vill vara med! Det är nästan veckans höjdpunkt varje gång det är dragning i gula huset.
 
Det bästa den här veckan var när jag fick fina symaskinen Singer 99K.
Den hade stått länge hos svärmor till en vän till mig och så fick jag den. Det var jag eller soptippen och jag är så glad att hon valde mig.
 
Den är så fin, så fin! Den går med elektricitet och har en fotpedal, men modellen finns tillverkades också med knäreglage och handvev.
 
I ett litet fack på sidan, som har ett svart plåtlock, dolde sig en massa pressarfötter till olika saker. Rynkpressarfot, en till att tillverka och sy på snedremsor och en till kantband, blixtlås m.m.
 
 
Jag har inte kunnat provsy den ännu, eftersom stickkontakten inte passade i de jordade uttagen, som jag har i ateljén. Den syr raksöm, faktiskt både framåt och bakåt.
Ingen bruksanvisning följde med, men en monteringsanvisning fanns det. Som tur är är den redan monterad och klar.
 
Men tack vare internet har jag laddat ner en bruksanvisning, så nu kan jag lära mig hur jag ska trä den bl.a.
Kanske blir det en filmsnutt lite senare. Den kommer inte att låta som mina moderna maskiner. De här gamla maskiner “spinner”.
 
Jag är såååå glad för den – och vacker är den också!
 
Kram Ann.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har någon liknande, på vinden.
PV

Ruta Ett sa...

Kedja fast den innan nästa "röjning"!

Elisabet. sa...

Ruta Ett: till vindsutrymmena har vi inte kommit. Ännu. ,-)

Ruta Ett sa...

Symaskiner har alltid ett hem hos mig! Släng inget!