onsdag 11 mars 2015

En bra sak ....


Tolv noll-noll har jag tid hos tandläkerskan, som för dagen har en annan tandsköterska hos sig.
Hon, den senare, talar lågmält och ömsint och är vänlig så hälften hade varit tillräckligt för att värma mitt hjärta. Lugnt fixar hon röntgendelen .., hon småpratar lite - jag tror att hon väntar barn ..., vi pratar lite om arbetstider och hon säger att sedan lilltösen började på dagis, gick hon ner till 80 % -.
Sånt prat.

Och tandläkerskan som har bytt efternamn från ett finskt till ett mer italienskklingande .., säger att allt ser bra ut, hon ska bara putsa till och fylla igen den där visdomstanden som har spruckit lite, nej, det är inget hål, säger hon.

Så där ligger jag och tittar upp i taket, försöker att inte stirra vare sig tandläkerskan eller sköterskan i ögonen ..., tänker att så nära vi är varandra, bara någon decimeter ifrån - om ens det -.
Saknar ändå min tandläkare från Helsingborg, Birgitta Estelius .., och hennes rara sköterska.
Här, känner jag mig alltid som en dålig människa .., en som inte har prioriterat rätt här i livet.
I Helsingborg, när jag låg och gapade i den stolen, fanns aldrig den känslan. 

Sen hemåt.
Lyssnar till radioprat.
Lotta Bromé intervjuar Peter Wolodarski, chefredaktör på DN.
Jag tycker om honom.
En gång per vecka får den som prenumerar ett mejl från denne redaktör, där han tipsar om sånt som är extra läsvärt. Javisst, jag förstår att det inte är personligt, men jag tycker om det också - mejlet -.
GP har jag idag sagt upp; det känns som när man gör slut med någon man sällskapat med.
Förlåt, vill man säga.
Förlåt att jag lägger sten på börda och jo, jag vet att ni har det turbulent på tidningen och att det är svåra tider och nej, det är inte det att jag inte tycker om ert sätt att skildra livet på den västra sidan av vårt land, ja, och alla andra sidor också, för den delen, det är bara så att jag hinner inte läsa.

Tittar in i affären.
Får en kram av Therese .., mera småprat med dom i charken ..,  försöker hjälpa C att hitta ett V86-.spel på ATG-datorn och hittar det efter en stunds letande .., åker hemåt .., gör mig kaffe och en macka (läs: två) .., sitter ute på stentrappan och vill nästan gråta .., det är liksom för bra allting för att vara sant .., hur kan man få ha det så här bra, när andra halvan av världen lever i skräck och elände?

Räfsar löv.
Stooora högar .., två, tre ,fyra .., fyller svarta plastsäckar .., känner mig bokstavligen jordad ..,. vid segelbåten som står uppallad .., där lullar harry och nelly omkring - det är där jag håller till och räfsar, hela slänten -,efter en stund hör jag sigge jaaaaama och jag tittar upp .., aha, han sitter på grannens tomt och spanar ..., och nelly ser dåligt och upptäcker inte honom .., men sigge, han noterar att hon är lös och smyger iväg.

Nu paus inomhus.
Ont i axlar och ett knä.
Men mera ska räfsas .., måhända inte allt, men mycket.

3 kommentarer:

mossfolk sa...

Sådär har jag alltid känt mig hos tandläkaren -som en dålig människa. Ja, ända tills jag hittade den tandläkaren jag har nu inne i Örebro.
Ska du inte säga att jag ska sluta dricka juice eller bli bättre på att använda tandtråd? frågade jag förvånat efter första besöket där, men nä sådana predikningar slapp jag och för första gången i hela mitt liv kändes det nästan trevligt att vara hos tandläkaren :)

Eva i Tyresö sa...

Ja det är ett utsatt ställe----tandläkaren. Sällan känner jag mig mer utsatt. Helt utan försvar .
Men värre var spirometrin häromdagen. Det var lungtest. Jag kan inte hålla andan och andas ut och in på kommando och min vilja kan inte styra bort ångesten. En klämma för näsan och kommando om andningenoch ickeandningen!!! Hu så hemskt!

Elisabet. sa...

mossfolk: ja, tänk att det kan vara så annorlunda! I Hbg kände jag mig rent av välkommen .., och bara en massa värme! Här är jag illröd om kinderna hela tiden .., en slags skam singlar i rummet .., "HUR kan jag ha prioriterat så fel i livet!"
Jag hade kunnat välja kronor i munnen, i stället för att åka utomlands med barnbarnen .., ja, jag valde.

Eva i Tyresö: usch, så hemskt!!!