torsdag 24 november 2022

Dagens fönster ...


Till min stora förvåning upptäckte jag idag ett litet sällskap fönsterbilder vilka kommit susande långt-bort-ifrån och inte en endaste liten notis har dykt upp och aviserat ankomsten! 

Stackars krakar! 

Hur ovälkomna har dom måhända känt sig ..? 

Nåväl, här kommer det första fönstret; ett sånt som jag tycker så mycket om .., som även innehåller text. 

Så här skriver avsändaren: 

"Bakom det ena fönstret fanns en liten tidningsaffär som också stod till tjänst med kopior till studenterna på ett av stans privata universitet dit många italienska och franska studenter  lockas."

Detta får mig osökt att minnas det lilla pistagegröna huset i sten, beläget på Regementsgatan i Ystad. Det var där jag - under vårt första år i Skåne - lämnade in mina lördagskrönikor och fick dem kopierade och jag tror att innehavaren även faxade iväg dem till hemmaredaktionen. 

Innehavaren hette Gustaf Persson och var en sån oerhört artig och belevad herre. 

Varje helg kom denne man in till oss på Fridhems Livs och köpte en bukett blommor (ofta rosor) till sin hustru och han var fint klädd, ofta med slips. 

I så här eländigt skick var inte huset då och jag tror att det är uppfräschat  helt och hållet numera.

Och tack för fönsterbilderna! säger  jag till annannan.

4 kommentarer:

Rexxie sa...

Bilden hämtad från Google? Jag kollade där och det ser likadant ut (så jag gissar att du har samma bild...

Det är ju i alla fall nylagt tak på huset, så någon kostar på det litegrann i alla fall!

Anonym sa...

Rexxie: nej, det är jag som tagit den och sist jag var i Ystad såg huset fint ut. / Elisabet (Den här bilden är från flera år tillbaka.)

Elisabet. sa...

Rexxie igen: tittade på Google Maps och den bilden är från 3 år tillbaka och då var det lika skruttigt som på bilden.

Elisabet. sa...

https://cikoriatva.blogspot.com/2010/03/pa-min-gata-i-stan.html