onsdag 17 december 2008

Kväller ...


Detta är vad jag längtar efter.
Att bada i havet.

Alldeles utmattad är jag när jag väl kommer hem.

Jag lägger mig på soffan och har en vit pläd över benen och Pelle vill sova på mina bröst men blir ivägputtad .., nej, det blir för varmt .., och han blir sur och vrång och tar ett skutt ner på golvet.

Tv-programmen fladdrar förbi.

Där är bonden som söker en fru och hittar en och där är han som påstår sig vara en hejare på att prata engelska och kanske inte är det .., och där är kvinnan som vill vara kvar hos sin bonde men som, när hon inte blir utvald, säger att det var då lika bra det och tror man på nåt sånt, nej, just det.

Pensionatsvärden har varit på krogsväng med snart jullovslediga kollegor och ringer och är väldigt glad och upprymd och halvvägs till bussen upptäcker han att ryggsäcken är kvarglömd på krogen ..., och det blir till att vända om och inte blir man särskilt förvånad över det heller.

När vi har sagt hejdå, hittar jag en bok som heter "Slagnäs" och är fylld av svartvita bilder.

På insidan av pärmen har min mamma skrivit något och jag tar på mig läsglasögonen och tar mig en närmare titt.

Så här står det.

"1/2 1981. (mamma är alltså hemma på tillfälligt besök från sitt arbete i Sydamerika).

Bara ett vänligt leende .., en hälsning varm och god .. kan vara nog.

Bara en knuten näve och några bittra ord ..., kan släcka en människas glädje och begå själamord.

Bara två stränga ögon, en tystnad isande kall ...,
kan vara nog att bringa, en ensam förtvivlad själ på fall.

Oh, slösa med varma blickar och tala så milt, så mjukt ...
ty endast kärlek kan rädda, det som är rotlöst och sjukt.

Nils Bolander."

Jag förstår att mamma har skrivit det fritt från minnet och jag minns att vi hade haft någon häftig diskussion innan och så hittade jag det här några veckor senare, - men då var allt som vanligt igen -.

Så onödigt .., när livet är så kort!

Och om igen läser jag raderna och tänker på min mamma som sedan ett halvår tillbaka är förvandlad till aska och ligger i en liten urna av papp.

3 kommentarer:

anna of sweden sa...

Du skriver så fint och tänkvärt!

Christina sa...

Ja, livet är så kort...och man borde vara annorlunda.

em sa...

Jag gillar Bolander - han hör väl till de nästan bortglömda idag.
Margaretha