söndag 29 mars 2009

"GPS ..., äsch, det är ju fusk ...!"


"Få se nu .., här är det ju .., men det är ju omöjligt att hitta ..:!" säger PV.

Så här är det: till Stockholm har jag flugit med eminenta Malmö Aviation, men tillbaka liftar jag med pensionatvärdens storebror, som även han har varit på vindkraftsårsmöte.

Färden startar från Scandic Hotell vid Centralstationen och då ska vi hämta upp Kajsa, gladltynt och vasaloppsåkande brorsdotter till pv ..., och Kajsa har tillbringat helgen på Kungsholmen och det är där hon ska hämtas upp.

Om jag säger som så .., så tar det rätt lång tid att hitta fel .., ja, vi hittar aldrig rätt och pensionatsvärden som är kartläsare .., han beklagar sig över att kartan tar slut där upphämtar-adressen finns.

Så vi snurrar runt lite och passerar Sankt Görans Sjukhus och inte är vi långt ifrån där Anders bor heller och jag kommer att tänka på att jag innan uppresan frågade den där storebrorsan, han som sitter vid ratten, om han har en GPS (det är innan resan till Sthlm) och han svarade ..."nää, lite sport får det allt vara .., det är ju fusk!"

Nu låter det liksom lite annorlunda.


"Tja .., det kanske inte är så dumt ändå med en sån där ....?"

Till slut ger vi upp (herrarna ger upp) och Kajsa får ta tunnelbana till Fridhemsplan och där möter vi henne.

Ganska lättade är vi alla.

Och han som är storebror och tycker att GPS är bara fusk .., han får avlösning som chaufför efter en timmes körning och då ser det ut så här .., ja, framför mig.


Och så här ser det ut när jag tittar ut genom fönstret på min sida av bilen.

Blå smålandshimmel.

3 kommentarer:

Anitha sa...

På min blogg finns ett inlägg om att aldrig hitta rätt ;-)

missis p sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
missis p sa...

GPS....ja det har vi varit bortskämda med.......Ägde i vår forna tid 1 AUDI A6 TURBO DIESEL...AUTOMAT..SKIN KLÄDSEL...INBYGGD TANT SOM PRATADE MED OSS.....så här kunde det låta...:: am nechts Links halten......In dreiziege kilometern BAUHSTELLE.......Bite fahren Sie eine andres Weg....Stau.(oftast när man kom neråt Kiel hållet till....om man skulle med flyget någonstans..el till IKEA.....) ) Bitte am nechts weg Rechts fahren und danach softort Links halten und folegen die weg nr ex A 3.....und wieder geradeaus fahren......Im 2 kilometer sie haben das stelle forner..Alltså ni e framme.......
Kom man sen o körde UTAN denna pratglada kvinna tysktalande o allt.ja då hittade man iallafall. Hade man 1 gång kört samma väg så kom man ihåg hur man tig sig från A till B....
Men va skönt det va när vi va Öarnas storstad...........STOCKHOLM I MITT HJÄRTA...ja man hittade ÖVERALLT med den underbart mjuka tysktalande rösten.....Am nechtes links halten.......Im 4 hundered metern rechts fahren....Und sie reichen das tore links......Ja va gött de e med GPS.......Inbyggd sådan hade vi.......Bara man startade bilen o rattade in digitalt vart man skulle......ja man kunde nästan blunda sig fram.....
O den bilen va SÅÅÅÅÅÅ FIIIIIIN.
nU KÖR VI MED ENIRO.SE .S HJÖLP.PRINTAR UT SIDORNA DIT VI SKA OM VI INTE TROR VI HITTAR........