fredag 3 april 2009

Och idag ..



... blir jag hemma från affären igen.

Hela natten har jag hostat mig halvt fördärvad och kallsvetten har flödat.

När jag vid tretiden i natt passerade spegeln, då var jag tacksam att pensionatsvärden inte var här .., då hade han nog lämnat in ångerlappen.

Mitt annars lockiga hår stod åt alla håll ..., någon lugg fanns inte längre .., allt var ett enda krull och det var inte långt ifrån att bloggmadamen gallskrek av fasa .., ja, man kunde ju tro att självaste att Bualappen hälsat på!

Och så på morgonen ..., denna ständiga ångest för att ringa till jobbet och meddela att man blir hemma.

Nu igen!

Jag fick tag på Helene som är vår butikschef och som satt i sin bil på väg till Ystad och Helene fick höra om nattens eviga hostande och jag möttes av enbart vänlighet och förståelse.

Efteråt ville jag sätta mig ner och gråta av rörelse.

16 kommentarer:

Leina sa...

Lilla gumman.... Stackars dig.. Ta det lugnt.. Drick varmt te med honung... Vila... Krya på dig...

Anonym sa...

Stackars, stackars dig....
Drick något varmt med honung i och vila dig.

Krya på dig!

maria i oslo sa...

Håll sängen. Drick varmt tex ingefärste, sjud vatten med färsk ingefära i 20 minuter. Blanda i massa citron och honung. Drick kopiösa mängder.Lyssna på ljudbok, se en rolig film och vila.
Krya på dej och sköt om dej!

Bert sa...

Nu tycker jag att bloggmadamen får skärpa sig och ta det lite lugnt. Och inte bara liiiiiiiite lungt.

MYCKET!!!

Det är det enda som hjälper.
Lycka till! (Sade han på sitt kärva norrbottniska sätt, fyllt av värme.)

;-)

Anonym sa...

Det där med ingefärste och honug är gott och riktigt nyttigt.

Till midsommar får jag tillökning här på gården. Då blir det livat i luften med massor av bin surrandes och förhoppningsvis många kilo härligt god honung till hösten:-)

Krya på dig nu...

/gunnar i vaplan/

Elisabet. sa...

Till er alla: ja, någon ingefära har jag inte hemma, men däremot cubansk honung.
Och PV kommer hit ikväll; han kanske kan handla lite ingefära i morgon.. jag har meddelat jobbet att jag blir hemma då också.

Så nu går jag här i min lilla 1:a och känner mig "göra-lös".

Anonym sa...

Men snälla rara söta Elisabeth...!
Cubansk honung...!
Skämmes nu lite grann.
Det finns hur mycke honung som helst som är från skåne att köpa.
Så nu får du lov att göra slut på den där importerade honungen och sen så köper du skånehonung - basta.

:-)
/gunnar i vaplan/

Elisabet. sa...

Men snälla, rara Gunnar i Vaplan: jag kan ju inte traska iväg till affären när jag är hemma och eländig, alltså fick det bli bageriet här intill, 50 meter bort, så jag fick mig lite bröd och så såg jag den där honungen på disken ..

Jag lovar att aldrig mera göra om det ..-)

Anonym sa...

det är inte nyttigt för hälsan att längta hela tiden..
jag tror du behöver ett jobb i landet halland..
/dr på mottagningen

Anonym sa...

Ha, ha, ha!! Bualappen!! Han hade jag nästan glömt bort! Det var länge sedan jag hörde talas om honom (henne i det här fallet), men det kanske inte är så konstigt i Skåne ....

Jobbigt med hosta. Om te, citron, honung, och ingefära hjälper så är ju det jättebra, men annars så finns det effektiv hostmedicin man kan få utskriven. Så länge man hostar hela tiden är det ju omöjligt att vila, sova och återhämta sig. Då jag var i det läget för en dryg månad sedan så var det nära att jag grät av lättnad då hostmedicinen började verka. Men mina stämband hann ändå ta stryk och jag var hes långt efteråt. Och då är det inte lätt om man har ett jobb där man pratar hela tiden. Så, ja, du förstår vad mitt råd är ;-)...

/Carita

Elisabet. sa...

dr på mottagningen: ,-)
Fast jag tror kanske mer på det där flängandet .., som jag ändå tycker om på nåt vis .., det tär.
T ä r.

Carita: om du menar Cocillana .., eller nåt sånt .., så tål jag den inte .., den hjälper mot hosta, men jag får gräsliga mardrömmar och nä, jag tål öht inte stark medicin.

Tyvärr.

Det är samma med morfin .., jag bara kräks rakt ut.

Anonym sa...

Den jag fick hette Lepheton-Desentol. God lakritssmak och den enda bieffekten var att det blev väldigt torrt i munnen. Men tål man inte medicin så är det ju en helt annan sak. Bättre att hosta än att kräkas och drömma mardrömmar. Hoppas du kryar på dig!

Och tack för dagens skratt. Sitter fortfarande och småflinar åt Bualappen. Förstår inte varför just det var så kul helt plötsligt ...

/C

Evas blogg sa...

Nej att flänga tar på krafterna. Vila upp dig nu - ordentligt. Kram!

Anita sa...

Elisabet!!! Du måste ta det lite lugnare. Hör du det!!! :)

Flytta till landet Halland, ta ett halvtidsarbete eller jobba inte alls. Ta det lugnt ett slag. Du måste tänka på din hälsa.

Var rädd om dig. Du är värdefull. / Smulan

Elisabet. sa...

Till alla raringar: t a c k för att ni är så ...., gulliga.

Så s n ä l la.

Och idag är det nästan på pricken ett år sedan min mamma dog.

Mian sa...

Bualappen - det låter ruggigt!
Hoppas att du får må lite bättre nu i helgen och att ni kan njuta av våren.