måndag 29 juni 2009

Farbror Erland



Pappas äventyrlige storebror, Erland.

Han, som med ritningen i sitt huvud, byggde ett flygplan och fick fyrtio dagsböter för att han fortsatte att flyga utan att presentera ritningen.

En tjurskalle, var han.

Och jag minns när pappa berättade om Erlands uppfinningar .., den där bössan som han gjorde på egen hand och så lät han lillbrorsan - min pappa - testskjuta .., medan konstruktören själv gömde sig bakom några buskar.

Och så s n ä l l han var, farbror Erland!

Han hade en hund som hette Rita och gift två gånger var han .., först med Anna, sedan, när Anna dog, gifte han sig med Annas syster, Beda.

A och B.

Och alldeles för ung dog han .., nästan i min ålder.

4 kommentarer:

Lisette sa...

Han låter allt som en väldigt spännande Karl din farbror. Hade varit kul att möta.

Jom Manilat sa...

Farbror Erland var alltså "bäg".
Obs! Jag har få fördomar mot homosexuella om nu någon skulle tro det.

Elisabet. sa...

Lisette: ja, jag säger samma sak .. jag minns honom bara lite, lite .., var inte alls gammal när han dog.

Jom: tjurig måtte han verkligen ha varit .., det fanns mycket att läsa om honom och jag ångrar att jag inte fotograferade hela texten!

Anonym sa...

Hallå, hallå Elisabet...!
Din farbror Erlands flygplan finns i dag på Arlanda..!
Jag mejlar dig om detta.

/gunnar i vaplan/