onsdag 1 juli 2009

Underbara Ulvön ...



Ulvön är paradiset!

Det påminner om Bohuslän (om kosteröarna, säger pv ..) och där är trånga små gränder och pyttiga hus med lika pyttiga trädgårdar och där är grindar som är helt annorlunda än andra som jag har sett och där är hela tiden havet!

Bäst av allt är det gamla kapellet från 1600-talet med de allra mest rörande väggmålningar som handlar om Den Förlorade Sonen.
(Scrolla ner i texten så syns målningarna ..).



Ulvön har varit ett fiskeläge och är det kanske ännu, men i mycket mindre omfattning.
Näten på tork är gjorda av bomullsgarn.



Trasmatta i hembygdsgården.



Lilla Tilde, 11 år, säljer hemgjord saft.



Kvällen innan turen till Ulvön, åker vi ner till Mjällomslandet .., sätter oss på bryggan .., dricker medhavt kaffe och äter släppträskbrödmackor och tar iskallt dopp i havet.

Orden räcker inte till för att säga hur fint det är där.

7 kommentarer:

Hedgren sa...

Vilken underbar semester ni har! Tänk så många fina minnen ni skapar!

Mian sa...

Jag säger ungefär som Hedgren (och jag har nog kommenterat likadant flera ggr innan...) - ÅH så skönt ni har det!

mellansystern sa...

Visst är det vackert i höga kusten. Välkommen att besöka oss så ska vi fara runt med er och visa andra underbara öar såsom Malmön, Grisslan, Trysunda, Mjältön och högbonden. Norra delen av Ulvön är ochså värt ett besök. boka in en tripp till oss.

Kusinen mellansystern

Turtlan sa...

Tack för alla små resetips som ramla in. Lockar till att besöka den delen.... har jag nog också skrivit förut....

Härliga bilder och den med fikapausen, den är en pärla! Tänk vad jag gillar sånt, en brygga, fiak med och en go vän!

Dä ä så gôtt så!!!

Cecilia N sa...

Det stod inte turistambassadör på den där yrkestesten, Elisabet? ;-)

Jag tänker på hur många du lockat till Ystad och nu tydligen även till Norrland.

Libby sa...

Släppträskbrödmackor????

Irrhönan sa...

Om två veckor är jag där.
Längtar!!!

Jättefina bilder, tack för att du delar med dig av det fagra Höga Kusten.