måndag 29 juni 2009

Måndagkväll i Mjällomsviken i det fagra Ångermanland, klockan 19.45.

Så här blev det.

Vi lämnar Skellefteå vid tiotiden och åker söderut .., fikar längs E4:an på och bussar och bilar susar förbi ..,. passerar sedan Örnsköldsvik allt medan Hasse Alfredsson sommarpratar i P1 ...., och pv frågar om jag kommer ihåg vad backhopparklubben i Ö-vik heter och blir förvånad när jag svarar ..."jovisst, Friska Viljor!"

Lika varmt som igår.

Bilrutorna nervevade

Vi turas om att köra.

Tanken är att vi ska slå läger i Norrfällsviken, ute vid havet.

Om detta Norrfällsviken har jag hört så mycket gott, så vi åker raka eller slingriga spåret dit och bestämmer oss för en liten stuga till priset av 450:- för en natt.

Åååå, så besvikna vi blir när vi öppnar dörren!

Där finns en våningssäng och ett bord, det är allt.

Själva stugan står på sandig mark med en massa andra exakt likadana stugor på rad intill och på varje "bro" står en ful röd skurhink med mopp och där finns inga trappsteg, bara en cementklump att kliva på ...., och på ovansängen har träribborna gått sönder och kylskåpet har ett vinande ljud ., det låter som om vi hade bosatt oss på Antarktis och med viiiinade snöstorm utanför huset!

Å, vad jag deppar.

Efter tjugo minuter säger jag till pv att "näää, jag vill inte ...!" så jag går till receptionen och säger nästan som det är .., och den rara värdinnan förstår precis och vi får pengarna tillbaka, packar ihop det lilla vi tagit fram och ger oss av.

En halvmil senare tar vi in på ett vandrarhem eller mer som ett litet gult hus bara och här finns några uthyrningsrum och det är hur spartanskt som helst, men här finns en veranda med utsikt över vattnet och här finns ett bord med blommor och ett fullt utrustat kök och en tv och ett litet vardagsrum och framför allt; här finns en rar värdinna som visar oss runt och det känns så himla bra.

Priset?

Trehundra kronor för ett rum med två sängar.

Så snart vi har installerat oss, tar vi bilen och kör några km bort, tvärs över liksom, till Mjällomslandet.

Tänk er en slingrig väg som går ner mot vattnet och tänk er berg på andra sidan och vikar och rödmålade sjöbodar och helt tyst och lugnt!

Vi sätter oss på bryggan och vi har med oss kaffe i termos och Stenbergs tunnbröd och vi doppar oss i iskallt vatten och pratar med ett par som ägnar sig åt nåt slags strandrensning och inte kan man invänta solnedgången bakom bergen, för den går ju nästan aldrig ner .., så vi vänder om och är nu tillbaka till lilla vandrarhemmet, som är mer som ett vanligt hus.

Ett annat par har också kommit .., dom är från Örebro och har tänkt sig att åka till Piteå Havsbad.

I morgon tar vi båten ut till Ulvön.

Där tillbringade mina systrar en hel del barndomstid .., då deras moster och morbror bodde just där.

Etthundrasjuttiofem kronor per person kostar en t o r-biljett med båten och då åker man kvart i elva och kommer tillbaka vid kvart i fyra.

Därefter blir det raka spåret till Härnösand där vi hoppas få träffa Cecilia N som ofta kommenterar här på sidan och sist av allt, åker vi till Stockholm och lär väl komma fram sent.

Jag har tagit massor med bilder från det underbara Mjällomslandet och två bilder från det sterila Norrfällsviken .., men det är usel mottagning här, så ni får se senare.

Nu ska vi kolla på tv i lilla vardagsrummet!

Ajöken, sa fröken.

Lena sa...

På Ulvön växte mormor upp som en av tretton syskon, 12 systrar och en bror.
I Docksta finns ett bra vandrarhem, så nu vet ni det till nästa gång.
Det är så roligt att följa er resa, nästan så att jag är på semester själv.

Cecilia N sa...

Det gjorde ni rätt i! Både att fara till Norrfällsviken (som i övrigt är ett intressant ställe) och flytta in i Mjälloms lilla vandrarhem.

Ni är varmt välkomna till Härnösand imorgon.
Men hörni, det blir en lång dag. Det är tre timmar bara ner till Gävle ...

Bert sa...

På Mjälloms hotell firade vi min pappas 70-årsdag. Han bjöd dit hela familjen. Vi var nästa ensamma där, hade mer eller mindre hela hotellet för oss själva. Det var helt i pappas smak. Vackra omgivningar. Lugnt och skönt. Det var fantastiskt väder i slutet av september.

Leina sa...

Jag var i Norrfällsviken med min klass när jag gick lärarhög.... Just stugområdet var ingenting men runtomkring (man fick gå lite) var det helt underbart.. Minns att jag målade massor.. Bland annat min favorit tavla, den med två hus som står så att hörnen tar i varandra... Låter kufiskt... Sen köpte vi rökt fisk nere vid vattnet... Jag har fina minnen från Norrfällsviken... Tänk så olika det kan vara...

Ingela sa...

Norrfällsviken är (eller var) ett jättefint ställe. Jag var ofta där som barn eftersom min farbror bodde i Nordingrå. Det var finare på den tiden, innan jättecampingen byggdes Den är inte särskilt trevlig. Har ändå ett fint minne därifrån: När jag läste geografi hade vi fältvecka på Höga Kusten och bodde i stugorna där. Vi cyklade runt och studerade landskapet. Det var september,en riktig brittsommar-september. och bara vi på hela området.

Evas blogg sa...

Och jag som pratade så varmt om Norrfällsviken!! Tror också att det kan vara så att campingen inte är nåt men omgivningarna. Jag minns en fin och barnvänlig sandstrand.

Bloggblad sa...

Jag blir så avis! Hälsa Cecilia från mig!

Maggan sa...

Men hej Elisabeth! Just nu bor jag och Maken i en liten större stuga i Norrfällsviken, en s k självhushållsstuga med dusch, toa och litet kök. Det här blir andra natten och vi har åkt runt och beundrat det vackra landskapet. Imorgon drar vi norröver, mot Makens barndomsstad Lycksele.
Hoppas att ni får en riktigt trevlig fortsatt semester och hälsa PV! Kram, Maggan

Till Maggan:
Om du stannar till vid vandrarhemmet i Mjällomsviken så kan vi tvärhälsa. Det gula huset vid motormuseet.
Elisabet

Monet sa...

Nu kom jag på vad det lustiga stället hette: Mannaminne! Om ni inte redan planerat en tur dit, gör det!

Loh07 sa...

Men Elisabet , vi finns ju i krokarna så varför inte bo här ... nära till Ulvöbåten och ännu en släkting som vill se er ??!

Kram Lotha ( = Kornsjö )

Åh jag glömde ; Mannaminne det är en söt och underbar besöksplats!