tisdag 14 juli 2009

Dagen innan man är ledig ....


Min gata i stan.

... är förstås den bästa.

Den Bästa.

Precis som veckan innan man har semester.

Det är väl så det är med den där Längtan.

Så .., så snart jag har stämplat ut, cyklar jag till stranden och havet.

Jag ligger på rygg och blundar för solen.

Känner små, små myror klättra på mina ben.

Och på armarna.

Från min väska hörs sms-pling.

Gothia-Cup-meddelande.

"Emmas lag vann med 16-1",skriver den stolta mamman.

När jag ringer upp fotbollsspelerskan för att gratulera, har hon inte tid att prata.

"Mormor .., jag måste sluta, jag ska åka karusell nu .., aaa, vi e på Liseberg!" säger hon.

Jag tar ett dopp.

"Sjutton grader i vattnet, Bettan!" hojtar en äldre man som sitter en bit ifrån, närmare land.

En kund från affären, förstås.

"Sjutton grader!"

Efteråt ...., vrider jag ur hästsvansen.

En liten kaskad av vattendroppar faller på mina tår.

Och ikväll, ikväll blir det middag på restaurang.

Och imorgon, tänka sig, kommer norgefrämmandet!

Inga kommentarer: