onsdag 15 juli 2009

Litet tips ..



I Ystad är det hällregn.

Då passar det bra med långfilm.

Och är underbara Katherine Hepburn med i en film, då tittar jag gärna.

Den här, till exempel.

SVT, kanal 1, kl. 14.15

Matiné: Sista sommaren

Amerikansk långfilm från 1981. (On Golden Pond)

Ethel och Norman ska tillbringa sommaren vid sitt sommarhus i Golden Pond.

Norman närmar sig 80-årsdagen med viss fasa.

De får besök av dottern Chelsea med fästman och dennes son Billy.

Efter en trög start får den 13-årige Billy Norman att leva upp på nytt och njuta av nuet.

Regi: Mark Rydell.

I rollerna: Katharine Hepburn, Henry Fonda, Jane Fonda, Dough McKeon, Dabney Coleman m.fl.

11 kommentarer:

Linda sa...

Hällregn??
Här skiner solen från en klarblå himmel!
Helt sant.
Fem mil kan göra stor skillnad tydligen!

Annela sa...

Här skiner också solen, men kanhända att jag tittar i alla fall. Jag har sett den, men den är såååå bra.

Elisabet. sa...

LindaLotta och Annela: nu strålar solen här också! Så länge det varar ..

ab sa...

Henry Fondas sista film, skapad för honom av hans dotter Jane Fonda. Han fick en Oscar för den, hon tog emot den åt honom. Hon försökte komma honom närmare genom att göra filmen - precis som Chelsea i filmen försöker komma nära sin pappa.

Hepburn? Alltid suverän!

Elisabet. sa...

ab: jag ÄLSKAR K.H.

Å, tänk på "Gissa vem som kommer på middag ..", den är ju bara så vanvettigt bra .., både hon och Spencer Tracy och herr Poitier.
Poiter. Kanske det stavas.

Rexxie sa...

K.H var jättebra i On Golden Pond (och Sidney heter Poitier i efternamn)

Elisabet. sa...

Rexxie: ja, då hade jag stavat rätt från början då ..-)

Och ja, hon är magnifik.

Eller var ..?

Lever hon ännu ..?
Tro.

Rexxie sa...

Hon dog 29 juni 2003 (annars hade hon fyllt 102 i år). Det jag kommer ihåg bäst från On Golden Pond är att hon skakar så hemskt, det är nästan smärtsamt att se....

Elisabet. sa...

Rexxie: ja, just det! Hon kanske hade Parkinsons ..?

Elisabet. sa...

Rexxie igen: synd att du inte bor närmare, hade vi kunnat ha en filmkväll! Å, jag minns när jag hade filmlistorna på min sida, då, när så många skickade in sina favoritfilmer och du efteråt gjorde nån slags statistik över resultatet!

Rexxie sa...

Näe, hon hade enligt egen utsago inte Parkinson. Hennes morfar (eller om det var farfar) hade samma skakningar....

Ja, du får väl flytta till Halland så blir det lite närmare :-)